Nyheder19. juni 2003

POP-TV

Kald mig bare en mand med en sag. Men jeg bliver altså nødt til endnu en gang at henlede opmærksomheden på de danske TV-stationers pinligt fantasiløse valg af værter og af koncepter. En ting er, at sommerperioden sædvanligvis er en opvisning i genudsendelser og diverse grill-programmer. Det kan der være en vis fornuft i. Danskerne beskæftiger sig lige nu med de udendørs sysler – og TV sparer krudtet og ressourcerne til den mørke tid. Skulle man tro. Men nu er efterårets planer netop offentliggjort. Og hvad er det så, der venter os alle til efteråret – tidspunktet, da man skulle forvente, at alle sejl var sat til? Svaret er:
https://imgix.seoghoer.dk/media/1efa882bd06f4b0bb80e362842d62767.jpg

Tre pop-talentkonkurrencer på tre TV-kanaler: Danmarks Radio med "Stjerne for en Aften, TV2 med endnu en omgang "Popstars" og TV3 med "Idols", der dækker over det samme som de to andre kanaler - selv om de programansvarlige helt forventeligt forsvarer sig med, at der er tale om nytænkning. Glem det. At efteråret naturligvis også byder på en 47-48 boligprogrammer samt endnu en omgang åndetydning og clairvoyance, siger sig selv. Det er til at dø af grin over. Kan højt gagerede, såkaldte kreative mennesker dog ikke udvise blot lidt mere opfindsomhed? Åbenbart ikke. Endnu en sæson skal vi martres med alle de gamle travere. Og jo, jeg ved godt, at "Stjerne for en aften" var en kæmpe succes - men hvorfor dog bevidstløst efterligne hver eneste gang, der er noget, som minder om en succes? Forklaringen må være, at TV-cheferne ikke tør tage chancer. Men pointen er, at det manglende mod IKKE lønner sig. Se bare det forgangne år, hvor TV-cheferne også har udfoldet sig med gammelkendte koncepter. Det er jo ikke, fordi seer-floppene er udeblevet, kan man vist roligt sige. Tænk bare på den seneste omgang "Popstars". Tænk dog nyt. Om ikke andet så i respekt for seerne.

Sponsoreret indhold