Nyheder 6. marts 2002

POLLE RAMTE PLET

I reklame-TV’s spæde start i slutningen af 80’erne gik det rimelig let med at få os seere til at bruge reklameslogans som en del af almindelig sprogbrug. Helle Virkner fik os til at sige ”vaskebold” og købe Ariel, og nogle år senere var det Dyne-Larsen, der fik alle til at sige, at de havde ”et godt tilbud til dig”. I 90’erne tog det virkelig fart med reklamefilmene.

De store reklamebureauer hyrede rigtige instruktører og rigtige skuespillere til at spille en 30 sekunders reklame, og Finn Nørbygaards og Jacob Haugaards små Squash-historier blev nærmest kult. Men pludselig var det ikke nok med kendte skuespillere. Der måtte andre boller på suppen, og Scanlines' to talende måger, Kaj og Bøje, viste vejen. Vi seere elskede de to mølædte fugle, som blev så populære, at netop de blev de første reklamefigurer, der optrådte som idolbillede i SE og HØR. DSB fulgte efter med fantasidyret Harry, som opnåede samme status, men i dette nummer af bladet har vi det første reklamemenneske af kød og blod som idolbillede. TV-reklamernes ukronede konge: Polle fra Snave! Den første totalt ukendte dansker, der er blevet så verdensberømt i Danmark, at der i denne uge er premiere på en rigtig biograffilm om samme Polle. Med den popularitet, jeg ved selvsyn konstaterede omkring Polle ved SE og HØRs Favoritfest, er der vist ingen tvivl om, at den film bliver et hit. Måske ikke hos de lærde filmanmeldere, men hos alle os andre. Sjovt nok er de reklamefolk fra Wibroe, Duckert & Partners, der har lavet Polle-reklamen, selv fra Snave, og de har virkelig ramt plet ved at beskrive deres egen by i en TV-reklame. Sonofon skal have ros for at turde bruge Polle. Jeg tror ikke, jeg havde turdet bruge Polle-figuren i en SE og HØR-reklame, men efter han er blevet kendt, ville jeg elske det.Vi tales ved i næste uge.

Sponsoreret indhold