Nyheder19. marts 2024

Penge fra tv-reklamer forsvinder hos TV 2

Mediemarkedet er i forandring, og det påvirker især traditionelle tv-reklamer, noterer TV 2 i årsregnskab
TV-stationen TV 2 på Teglholmen i København, torsdag den 30. marts 2023.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
2023 var ikke helt så godt økonomisk ved TV 2 som tidligere, men 2024 ventes at blive godt blandt andet på grund af et stort sportsår.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

TV 2 tabte knap hver tiende reklamekrone i 2023, hvor reklameomsætningen faldt med 9,5 procent.

Det viser TV 2's årsregnskab for 2023.

Mens reklameomsætningen, der udgør 41 procent af tv-stationens omsætning, altså er faldet, er omsætningen fra abonnementer steget 6,5 procent.

Abonnementsomsætningen udgør 57 procent af omsætningen. Den væsentligste årsag til stigningen er flere abonnenter på TV 2 Play.

Tv-stationen omsatte for 3,798 milliarder kroner i 2023. Det er et fald på 1,5 procent i forhold til 2022, viser regnskabet.

Ifølge branchemediet Mediawatch er det første gang i mere end et årti, at omsætningen falder.

Selv mener TV 2 dog at have opnået et "tilfredsstillende 2023-resultat".

Omkostningerne fastholdes på niveauet fra 2022. Dermed bliver driftsresultatet før særlige poster i 2023 289 millioner.

Årets resultat landede på 229 millioner kroner efter skat.

Det er en ændring fra 2022, hvor underskuddet lød på minus 169 millioner kroner, fordi et stort forlig kostede TV 2 430 millioner kroner.

Det noteres i årsregnskabsmeddelelsen for 2023, at "mediemarkedet er i forandring, og udfordringsbilledet er skærpet".

Her peges der på, at streamingmarkedet præges af lavere vækstrater end tidligere og langsomt nærmer sig et mætningspunkt.

Samtidig forandrer og fragmenteres brugernes medievaner, lyder det.

Den udvikling ventes at fortsætte i 2024.

Ændringen af mediemarkedet påvirker især traditionel tv-reklameomsætning. Men forbrugerne fravælger også tv-pakker, og det "har en afledt effekt på den lineære tv-reklame, som flytter til digital reklame", noteres det i årsrapporten.

I en pressemeddelelse udtaler administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen, at de strukturelle udfordringer for alvor ramte TV 2 sidste år.

- Det har betydet hårde og nødvendige beslutninger og prioriteringer, der sikrer, at vi fortsat flytter vores omsætning mod digitale aktiviteter, hvor der er vækst, lyder det.

I efteråret måtte omkring 60 medarbejdere og chefer på tværs af TV 2 sige farvel til deres job i en sparerunde.

Tidligere på året var også 45 medarbejdere i nyhedsafdelingen stoppet på mediet.

For 2024 har TV 2 en forventning om, at et stort sportsår - faktisk det største i TV 2's historie - vil smitte godt af.

TV 2 overtager i år halvdelen af Superliga-rettighederne fra sommeren 2024.

Koncernen forventer en omsætningsvækst på syv procent i år. Det er blandt andet som følge af de mange store sportsbegivenheder, men også fortsatte investeringer i digital og teknologisk udvikling.

TV 2 venter et resultat før finansielle poster på niveau med 2023 - nemlig på 275-300 millioner kroner.

Der ventes en fortsat stigning i salget af abonnementer drevet af TV 2 Play.

Sponsoreret indhold