Nyheder6. maj 2024

På Lolland dumper hver tredje elev i 9. klasse dansk og matematik

På landsplan steg andelen af folkeskoleelever, der ikke består dansk og matematik, til 11,5 procent i 2023

Andelen af afgangselever fra folkeskolernes 9. klasser, der ikke får mindst 02 i dansk og matematik, er steget.

Sidste sommer var det 11,5 procent af eleverne, der ikke bestod. Det er 2,9 procentpoint højere sammenlignet med årene 2016-2019.

Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Den bygger på data fra Danmarks Statistik.

Der er dog store geografiske forskelle, viser analysen.

I kommunerne nord for København var det 2-5 procent af eleverne, der ikke bestod dansk og matematik.

Det er kommunerne Gentofte, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk, Allerød og Hørsholm.

Til sammenligning var det i Lolland Kommune 34 procent, der ikke bestod dansk og matematik i 2023.

I kommunerne Ringsted, Bornholm, Odsherred og Vordingborg var det omkring 25 procent af folkeskoleeleverne, der ikke bestod dansk og matematik.

Kun i 9 ud af 98 kommuner er der sket et fald i elever, der dumper, noterer Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

- De socioøkonomiske vilkår er vidt forskellige rundt om i landet, og vi kan samtidig se, at den skæve udvikling er gået ud over de fagligt svageste elever, siger chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Troels Lund Jensen i en pressemeddelelse.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en dansk tænketank og analyseinstitut.

Erhvervsrådet foretager økonomiske og erhvervsmæssige analyser og repræsenterer arbejderbevægelsen i en række råd, nævn og udvalg.

Sponsoreret indhold