Nyheder13. marts 2024

Onlinegiganten Zalando falder igen

Zalando solgte tøj for 1,1 procent færre euro sidste år. Både driftsresultat og resultatet efter skat voksede
Zalando har hovedkvarter i Berlin. (Arkivfoto).
Zalando har hovedkvarter i Berlin. (Arkivfoto).
 Foto: Felix Zahn/Ritzau Scanpix

Den tyske e-handelsplatform Zalando måtte for andet år i træk se salget dykke i 2023.

Regnskabet for sidste år, der er offentliggjort onsdag, viser et salg på 14,6 milliarder euro, svarende til mere end 109 milliarder kroner.

Og selv om det er mange penge, så er det altså 1,1 procent lavere end salget i 2022.

Zalandos ledelse og aktionærer kan dog glæde sig over, at det trods det faldende salg lykkedes at opnå et driftsresultat på 350 millioner euro, hvilket er næsten dobbelt så meget som året forinden.

Resultatet efter skat endte på 83 millioner euro mod 16,8 millioner i 2022.

Zalando har nu blikket rettet mod fremtiden med en opdateret strategi, der skal skabe yderligere vækst både fra privat- og erhvervskunder.

Når det gælder privatkunder, vil Zalando tage AI-teknologi i brug for at skabe endnu bedre købsoplevelser.

Det skal blandt andet ske med mere personaliseret indhold, inspiration og underholdning.

Derudover vil Zalando forbedre sin intelligente størrelsesguide og brugernes muligheder for at træffe mere bæredygtige valg.

Forventningen er, at det samlede salg vil vokse et sted mellem 0 og 5 procent i år, og at driftsresultatet skal stige til mellem 380 og 450 millioner euro.

Sponsoreret indhold