Nyheder28. marts 2023

Nyt lovforslag på vej: Influencere skal angive, når de bruger filtre på sociale medier

Politikerne stempler for alvor ind i diskussionen om filtre på sociale medier
Bruger du filtre, når du deler dine pletskud?
Bruger du filtre, når du deler dine pletskud?
 Foto: Ritzau Scanpix

Den franske revolution kan få sin renæssance for influencerne i selvsamme land.

For her er et nyt lovforslag blevet hevet op af hatten, og det rammer direkte dem, der bruger sociale medier meget.

Lovforslaget lyder, at man i bearnaisesaucens land vil gøre det til pligt, at man som influencer angiver, når man har brugt et filter på sine billeder eller videoer.

Det skrev Frankrigs finansminister, Bruno Le Maire, på Twitter den 24. marts - og mange internationale medier skriver også historien herunder Business Insider.

Hvis dit franske ikke er helt på dupperne, kommer der her en oversættelse:

"Vi vil gøre det obligatorisk at vise brugen af ​​et filter eller retouchering på foto- og videoindhold under et betalt partnerskab. Vi gør dette for at begrænse de destruktive, psykologiske virkninger af disse praksisser for internetbrugernes anseelse."

Og faktisk er det ikke første gang, Frankrig stempler ind i debatten om filtre på sociale medier.

Tilbage i 2017 vedtog landet, at alle kommercielle billeder, som er modificeret, så personerne på billederne enten ser tykkere eller tyndere ud, skal mærkes med et specielt mærke.

Så ved alle, om der er blevet fiflet med sandheden.

Det nye lovforslag vil blive behandlet i Frankrigs nationalforsamling i næste uge.

Sponsoreret indhold