Nyt efter metrokaos: Passagerer blev sendt ud

Der bliver nu kastet nyt lys over det massive nedbrud, der i december ramte Københavns metro.
Nedbruddet var så omfattende, at passagerer måtte evakueres fra strandede tog i tunnellerne under hovedstaden.
En strømafbrydelse ramte Forum Station, og mens man arbejdede på at løse problemet, “var der udfald på backupsystemet”, der ellers skulle sørge for, at metrotogene kunne køre videre.
Sådan lyder det nu i et svar, som Metro Service har sendt til TV 2 Kosmopol.
Klokken var 18.09 onsdag den 11. december, da en strømafbrydelse pludselig ramte stationen, oplyser Metro Service.
Det skyldes, at der “opstod en fejl hos forsyningsleverandøren af strøm,” lyder det i svaret fra Metro Service.
Backupsystemet overtog, men fejlede altså sidenhen.
“Det medførte, at systemet af sikkerhedsmæssige årsager lukkede ned, hvilket resulterede i at Metroen på M1 og M2 holdt stille i en længere periode.”
“For at kunne genoptage driften er der en lang række procedurer, der skal gennemføres, og derfor blev driftstoppet længerevarende.”
"Det er naturligvis altid alvorligt, når Metroen holder stille i en længere periode," skriver Metro Service til TV 2 Kosmopol.
Metro Service oplyser, at det er "yderst sjældent, at begge systemer går ned på samme tid," som det var tilfældet 11. december.
Direktør i SikkerhedsBranchen, Kasper Skov-Mikkelsen, forklarer, at hospitaler og andet kritisk infrastruktur arbejder med backupsystemer. Og udfald er, hvad der kan ske, hvis "man er meget uheldig," siger han til TV 2 Kosmopol.
- Det er godt nok sjældent - hvis nogensinde - at jeg har hørt om, at backupsystemet også er fejlet, siger Kasper Skov-Mikkelsen.
I alt kørte der 22 tog på linjerne M1 og M2 den onsdag aften. Ud af dem holdt seks tog i tunneller mellem stationer.
Metro Service bad ansatte gå gennem tunnellerne for at evakuere passagerer ud af togene, fordi det på grund af strømafbrydelsen ikke var muligt for de ansatte at komme frem med et metrotog.
Omkring klokken 20.00 var alle tog evakueret.
Metro Service siger i dag, at man “beklager de gener, det har haft for passagererne.”
Efterfølgende har Metro Service sat gang i et arbejde for at forhindre, at noget lignende vil ske igen.
“For at minimere risikoen for lignende situationer har vi kontrolleret backupsystemerne og udskiftet komponenter på Forum Station,” lyder det i svaret.
TV 2 Kosmopol har efterfølgende bedt Metro Service forholde sig til, om backup-systemer skal kontrolleres på andre metrostationer.
Til det lyder svaret:
"Vi har efter hændelsen opdateret proceduren i forbindelse med kontrol og vedligehold af vores backupsystemer på samtlige stationer."
Det er en gængs arbejdsmetode, mener direktør i SikkerhedsBranchen, Kasper Skov-Mikkelsen.
- Det, der sandsynligvis er sagen, er, at noget har fejlet, og de her fejl er noget, som er opstået, fordi man har overset noget service eller reparationer. Og så har man tænkt, at de her ting også skal med i regelmæssige kontroller og test af systemer fremover. Det er hel normalt procedure, siger Kasper Skov-Mikkelsen.
I dag er der omkring 200.000 passagerer dagligt på de to strækninger.
M1 og M2 er de mest benyttede metrolinjer i Københavns metronet, som også består af M3, også kaldet Cityringen, og M4.
Sidste år var der i alt 68,5 millioner passagerer på M1 og M2, mens tallet for de to andre metrolinjer, der deler flere stationer, var 51,2 millioner.