Nyheder11. februar 2023

Ny forskning: Børns første ord kan afsløre deres køn

Forskerne har undersøgt sproget hos 40.000 børn og resultatet viser forskel på, hvilke ord drenge og piger lærer
Lytter man til, hvilke ord baby siger, når de begynder at tale fra 12-måneders-alderen, kan man i omkring tre ud af fire tilfælde gætte, om babyen er en dreng eller pige. nbsp;
Lytter man til, hvilke ord baby siger, når de begynder at tale fra 12-måneders-alderen, kan man i omkring tre ud af fire tilfælde gætte, om babyen er en dreng eller pige.
 Foto: Colourbox

Det vil som regel være lettest blot at kigge mellem benene på en baby, hvis man vil kende dets køn.

Det kan dog i mange situationer være upassende, hvis ikke direkte ulovligt, men frygt ej. Forskningens verden hjælper atter de uvidende, og denne gang gælder det netop babyers køn.

Et studie på Aarhus Universitet har undersøgt hele 40.000 børns ordforråd på tværs af 26 forskellige sprog fra fem verdensdele – herinde blandt dansk.

Og resultat er ganske interessant.

For hvor det ikke for alvor er muligt at gætte et barns køn ud fra, hvor mange ord, det kender, så er det til gengæld muligt, når det kommer til, hvilke ord det siger i vuggestuealderen.

Det forklarer en af forskerne bag studiet Mikkel Wallentin, der er professor ved Lingvistik, Kognitionsvidenskab og Semiotik på Aarhus Universitet.

– Undersøgelsen viser, at de ord, vi bruger, og vores sprog generelt er et vindue ind i sjælen og psyken.

– Vores sprog afspejler vores egenskaber, interesser og livsverden og er også med til forme os. Vores sprog er allerede præget af vores køn og den kønnede kultur, før vi starter i børnehave, lyder det fra sprogeksperten.

Forskerne fandt blandt andet, at de kunne forudsige et barns køn med 73 procents sandsynlighed, ved at lytte til, hvilket ord de siger, når de begynder at tale.

Når barnet er omkring 30 måneder gammel, stiger den sandsynlighed til 80 procent.

Piger snakker om tøj, drenge om biler

Forskningen viste, at ord for beklædningsgenstande – på tværs af alle undersøgte sprog – blev lært hurtigere af piger.

Drenge derimod var hurtigere til at tilegne sig ord for køretøjer.

Kendskab til ord for dyr, lege og legetøj var også medvirkende til at forudsige, om barnet var en pige, mens udendørs steder var med til at forudsige, om barnet var en dreng.

– Undersøgelsen kan ikke i sig selv afgøre, om de observerede tværkulturelle kønsforskelle skyldes biologi eller miljø, men resultaterne kan vise, hvordan køn er en formende faktor, helt fra børn er små, uanset om vi ønsker at fejre eller udglatte den lille forskel, siger den anden forsker fra projektet, Fabio Trecca.

Det har længe været kendt at piger i gennemsnit begynder at tale før drenge, og derfor også kan flere ord end deres jævnaldrende.

– Men der er stor variation i sprogtilegnelsen inden for hvert køn. Derfor kan den lille forskel i ordforråd på tværs af køn kun dårligt bruges til at gætte, hvilket køn barnet har. Hvis man kender antallet af ord, som et barn bruger og barnets alder, vil man kun gætte rigtigt i 55 procent af tilfældene, forklarer Mikkel Walletin.

Bag om forskningsresultatet

Undersøgelsen bygger på survey-data fra 40.000 børn fra forskellige sprogområder. Deres forældre har indrapporteret, hvilke ord de har hørt deres børn sige fra en tjekliste.

For hvert sprogområde gøres dele (80 procent) af disse data til genstand for en logistisk regressionsanalyse, der bruges til at prædiktere barnets køn, hvorefter modellen tjekkes på de resterende data (20 procent).

Da proceduren gentages for hvert sprog, og prædiktion hver gang testes på nye data, har metoden høj reproducerbarhed. En klassifikationsrate på 73 procent, som fundet i undersøgelsen, svarer til en stor effektstørrelse.

Kilde: Aarhus Universitet

Sponsoreret indhold