Nyheder1. februar 2024

Nu måler Storebæltsbroen din gennemsnitsfart: Er den for høj, sendes sagen til politiet

Nye regler for vindfølsomme køretøjer betyder, at Sund og Bælt nu måler bilers gennemsnitshastighed, når man kører over den store hængebro
Storebæltsbroen
Storebæltsbroen kan - i værste fald - blive en ekstra dyr fornøjelse, hvis man ikke overholder fartreglerne.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Der blæser nye vinde ved Storebæltsbroen. Og det har ganske passende med vind at gøre.

I november ændrede Sund og Bælt reglerne for, hvilke køretøjer der må køre over broen, når der er kraftig blæst.

Siden den 6. november har mange flere vindfølsomme køretøjer derfor måtte passere broen, men det kommer dog med en hvis pris.

Der er kommet fartkameraer tre steder på broen, som måler din gennemsnitsfart. Er den for høj, kan informationen sendes videre til politiet.

Det skriver Bilmagasinet.dk.

De nye kameraer bliver der advaret mod med skilte før broen. Kameraerne er desuden malet gule, så de fremstår tydeligst muligt.

Skiltene læser ”Aktiv fartkontrol” og det skal forstås som, at bilisters gennemsnitsfart bliver målt i tre sektioner på strækningen.

Ganske som i skolegården kan de lempede regler hurtigt rulles tilbage, hvis folk ikke kan administrere den nye frihed.

- Det er altafgørende, at fartgrænsen til enhver tid overholdes, hvis det skal være muligt for mange flere at passere broen i disse situationer. Jo hurtigere, man kører, desto større er vindaftrykket for det enkelte køretøj og dermed risikoen for at vælte i kraftig vind.

- Derfor monitorerer vi hastigheden, når kunderne kører på broen, og overholdes fartgrænsen ikke, vil vi genindføre lukning for alle vindfølsomme køretøjer ved kraftig vind, forklarede teknisk chef hos Sund og Bælt sidste år.

Ifølge Bilmagasinet har Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, der modtager materialet om fartbøllerne på broen, modtaget op imod 50 sager indtil videre.

Om sagerne skal føres videre, er op til politikredsen at vurdere.

- Vurderingen af materialet gælder både, at det er en fartmåling, som ikke er foretaget af politiet, og at det i givet fald vil være den første bødetype af sin slags; altså en målt gennemsnitshastighed med stationært udstyr, skriver mediet.

Det er også planen, at der skal måles gennemsnitsfart i Øresundstunnelen.

Nye restriktioner 6. november 2023

Hård vind (10-15 m/sek.)

Før sidste afkørsel informeres om, at påhængskøretøjer (trailere, campingvogne mm.) med en faktisk totalvægt af påhængskøretøjet under 750 kg ikke må køre ud på broen.

Der advares mod sidevind. Tilladt hastighed: 110 km/t.

Stiv kuling (15-20 m/sek.)

Før sidste afkørsel informeres om, at påhængskøretøjer (trailere, campingvogne mm.) med en faktisk totalvægt af påhængskøretøjet under 2,5 t ikke må køre ud på broen.

På broerne advares der mod sidevind vha. gule blink og skilte.

Tilladt hastighed: 90 km/t

Stormende kuling (20-25 m/sek.)

Før sidste afkørsel informeres om, at påhængskøretøjer (trailere, campingvogne mm.) med en faktisk totalvægt af påhængskøretøjet under 2,5 t ikke må køre ud på broen.

Der advares mod sidevind vha. gule blink og skilte.

Tilladt hastighed: 70 km/t.

Storm (> 25 m/sek.)

Broen lukkes for al trafik med bomme. Skilte informerer om lukningen og om forventet genåbningstid ved de sidste afkørsler før broen.

Kilde: Sund og Bælt

Sponsoreret indhold