Nyheder9. marts 2021

Nu er det slut: Firma skrotter shampoo til "normalt hår"

Fremover vil du ikke kunne finde ordet ”normal” på produkter fra virksomheden Unilever
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20210204-094339-6-1920x1238we.jpg
 Foto: Ritzau Scanpix

Du kan få shampoo til fladt, kruset eller spaltet hår. Men et af verdens største producenter af skønhedsprodukter til både hud og hår, Unilever, vil i inklusionen og mangfoldighedens navn nu fjerne ordet ”normalt” fra deres emballage.

Det skriver Reuters.

Det sker samtidig med, at den populære virksomhed - som står bag blandt andet Dove, TRESsemé og Simple and Sure - desuden lover at bandlyse al voldsom redigering af deres modeller og influencersamarbejder.

Et vigtigt skridt

Ifølge BBC fortæller Sunny Jain, der er direktør for Unilevers skønhedsprodukter, at beslutningen er en del af en større strategi, som det London-baserede firma vil rulle ud over de kommende år.

- Vi ved godt, at det ikke løser hele problemet, at vi fjerner ”normal” fra vores produkter, men det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, siger han.

Ordet er indtil nu blevet brugt på hud- eller hårpleje. Man kan eksempelvis forestille sig en ansigtscreme, hvorpå der er skrevet: ”Til normal eller fedtet hud”.

Roshida Khanom har stået for markedsanalyserne for virksomheden, og hun forklarer videre, hvorfor det er nødvendigt at fjerne lige netop dette ord fra produkterne.

- Ordet “normal” er enormt ladet, fordi det indikerer, at noget andet må være anormalt. Og det beskriver sådan set ikke rigtigt noget, og derfor giver det mening at droppe det helt.

Unilever har før fåret fingrene i klemme med særligt navne på og reklamer for deres produkter.

Flere shitstorms

I sommeren sidste år var de hurtige til at ændre navnet på det indiske hudblegemiddel ”Fair & Lovely”, som i dag i stedet hedder ”Glow & Lovely”. Firmaet fastholder stadig, at der slet ikke er tale om en hudblegemiddel.

I 2017 vækkede en i manges øjne voldsomt racistisk Dove-reklame forargelse, da man i tv-spottet så en sort kvinde, der fjernede sin bluse og forvandle sig til en hvid kvinde.

Hudplejebrandet undskyldte dybt for reklamen, og trak den derefter tilbage. De har gennem se seneste mange år slået sig op på en generelt mere inkluderende og antiracistisk linje.

Sponsoreret indhold