Netto får sur smiley: Ansat blev fysisk og psykisk overfaldet af kunde

- Påbud om løft.
- Afgørelse uden handlepligt om vold og traumatiske hændelser.
- Strakspåbud om interne færdselsveje.
Sådan lyder den hårde dom for Netto i Høje Taastrup, der den 11. juni har fået en sur smiley (link fjernet).
Nu skriver Sjællandske Nyheder, hvad den præcise årsag til den sure smiley er.
Kort før lukketid i oktober sidste år ville en lukkeansvarlig ansat i Netto på Høje Taastrup Vej gøre en kunde opmærksom på, at butikken ville lukke om få minutter.
Den kommentar faldt ikke i god jord hos kunden, der reagerede ved at råbe og sparke.
Efter at have trukket sig fra situationen i første omgang valgte den ansatte at konfrontere kunden.
Det endte dog helt galt, da den ansatte blev tildelt 15 knytnæveslag af kunden, imens den ansatte ikke slog igen.
Politiet endte med at blive tilkaldt og den ansatte blev sidenhen kørt på skadestuen.
Nu har episoden fået konsekvenser for Netto efter Arbejdstilsynet har undersøgt sagen.
Nettos overtrædelse ifølge Arbejdstilsynet
Arbejdsmiljølovgivningens regler om, at risikoen for vold i forbindelse med arbejdet, fx med kunder, skal forebygges effektivt, samt reglen om, at virksomheden desuden skal sikre, at de ansatte får tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet.
Arbejdstilsynet har vurderet, at arbejdet med kundebetjening i butikken på arbejdsdagen i oktober, ikke var sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
I rapporten fra Arbejdstilsynet fremgår det dog, at Netto har gjort sit for at efterkomme påbuddet, da ledelsen har geninstrueret og indskærpet for de ansatte, hvordan de skal agere i fysiske konflikter og i optrækket til konflikter.
Ifølge Sjællandske Nyheder er kunden blevet forment adgang til butikken. Der er dog ikke optaget rapport om sagen til Vestegnens Politi.