Nyheder9. marts 2022

Netbutikker lyver: Er stadig politianmeldt

Kunder, der har handlet hos de tre butikker, har stadig ret til erstatning, oplyser Forbrugerombudsmanden
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/buuks.dkm_.png
 Skærmdump

De tre netbutikker Buuks.dk, Sayve.dk og Pluus.dk taler ikke sandt, når de påstår, at politianmeldelsen af dem er afvist.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Derfor kan kunder, der ufrivilligt har betalt for et ”abonnement” til netbutikkerne, stadig fastholde deres krav om tilbagebetaling efter Forbrugerombudsmanden opfattelse.

uoverskuelige abonnementer

De tre netbutikker har alle samme forretningsmodel. Kunderne skal købe et månedsabonnement, før at de kan handle på hjemmesiderne. Når de har det, kan de handle varer til medlemspris.

Det er disse abonnement-ordninger, som ikke har fremgået tydeligt nok på hjemmesiderne.

Kunderne er altså blevet trukket et månedligt beløb, men er ikke blevet oplyst tydeligt nok om, at dette var tilfældet ifølge Forbrugerombudsmanden.

Det skriver forbrugerombudsmanden:

- Buuks.dk og sayve.dk påstår, at det er blevet bevist, at det ”er tydeligt markeret” på hjemmesiderne, at køb af varer til de oplyste priser forudsætter et abonnement til 89 kr./119 kr. om måneden, som giver adgang til at handle i netbutikkerne. Det er ikke korrekt. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at det ikke fremgår tydeligt, og har derfor både politianmeldt netbutikkerne og anlagt en sag ved Sø- og Handelsretten med krav om, at de tilbagebetaler abonnementsbetalinger til deres kunder. Ingen af sagerne er afgjort endnu.

- Det er derfor heller ikke korrekt, når buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk påstår, at en sag blev afgjort i 2020, og at Forbrugerombudsmanden ikke var enig i afgørelsen og derfor ankede sagen til Sø- og Handelsretten. Forbrugerombudsmanden har anlagt en retssag ved Sø- og Handelsretten i 2020, fordi buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk ikke vil tilbagebetale abonnementsbetalingerne til deres kunder. Sagen forventes afgjort af Sø- og Handelsretten i august 2022.

- Buuks.dk og sayve.dk påstår, at virksomheden følger Forbrugerombudsmandens retningslinjer til abonnementsbetingede virksomheder. Det er Forbrugerombudsmanden ikke enig i.

- Det er groft

Kunder, der ufrivilligt har betalt et månedligt beløb, kan altså forsat kræve at få pengene retur.

- Det er naturligvis groft, når netbutikkerne afviser krav om tilbagebetaling fra deres kunder med urigtige påstande om, at de skulle være blevet frifundet for tilbagebetalingskrav ved domstolene.

- Derfor har jeg fundet det nødvendigt at dementere de urigtige oplysninger, som netbutikkerne kommer med, siger forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.

Netbutikkerne blev stævnet tilbage i november 2020. Alle tre butikker har, udover at have samme adresse, også samme stifter, direktør og ejere.

https://imgix.seoghoer.dk/christina-toftegaard-nielsen-1.jpg

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen kalder det groft, at netbutikkerne afviser tilbagebetaling til deres kunder. (Foto: Forbrugerombudsmanden)

Sponsoreret indhold