Nyheder24. januar 2024

Mogens overførte 2 millioner ved en fejl: Hvordan kan det lade sig gøre?

Mogens Krogh fik et chok, da han ved et uheld overførte over to millioner kroner i stedet for 2349 kroner. Ikke nok med det, så fik han efterfølgende en opkrævning på næsten 11.000 for overførslen
Businessman, hands and phone with money icons at night for stock market, trading or financial freedom at office. Closeup of man on mobile smartphone display in online banking app, investment or media.
Mogens Krogh fik et chok, da han ved et uheld overførte over to millioner kroner i stedet for 2349 kroner. Ikke nok med det, så fik han efterfølgende en opkrævning på næsten 11.000 for overførslen
 Modelfoto: Colourbox

Midt i julegaveræset lavede Mogens Krogh en fejl, der umiddelbart kom til at koste ham dyrt.

Det skriver TV 2 Østjylland.

Mogens Krogh, der har forretningen Jagtstuen i Aarhus, skulle nemlig returnere beløbet for en jakke, som en kunde ville levere retur.

Men i stedet for at overføre de 2349 kroner, som jakken havde kostet, kommer Mogens Krogh til at trykke på nogle forkerte knapper, og pludselig har han overført 2.349.123 kroner til kunden i stedet.

- Jeg skynder mig at ringe til min bank og til Nets, og jeg får at vide, at jeg kan være helt rolig, der er ingen overførsler på vej, siger Mogens Krogh.

Over to millioner hævetMen han skulle blive klogere - for dagen efter, den 29. december 2023, er de over to millioner kroner hævet fra hans konto.

Der stod kun lige over 100.000 kroner på forretningens konto - så den var pludselig over to millioner kroner i minus.

- Heldigvis havde jeg navnet på kunden, og han overførte pengene tilbage med det samme, fortæller Mogens Krogh og uddyber:

- Men jeg forstår slet ikke, hvordan det kan lade sig gøre, når jeg kun har 100.000 kroner stående. Jeg har en aftale med banken, at de ikke må overføre over det beløb, inden de taler med mig.

Men sagen skulle ikke slutte der.

For første dag i det nye år havde Mogens Kroghs bank, Vestjysk Bank, trukket 720 kroner i overtræksgebyr, og blot to dage senere trækker Nets 10.996,90 kroner - prisen for at transaktionen med de over to millioner kroner.

- Det første beløb kan jeg leve med, men næsten 11.000 kroner, det synes jeg godt nok er groft. Jeg havde jo ringet til dem med det samme og fortalt, at jeg havde lavet den fejl, siger Mogens Krogh.

Spørgsmål: Det er jo dig, der har lavet en fejl. Er det ikke okay, det er dig, der betaler for den?

- Jeg er 80 år gammel, og vi havde lige fået nyt system, det er lidt svært at finde ud af. Vi fik overført pengene tilbage samme dag, så det var reelt én dag, de var ude at hænge - det, synes jeg, er groft, jeg skal betale 11.000 kroner for, siger Mogens Krogh.

Ifølge Mogens Krogh er han i kontakt med Nets adskillige gange fra den 3. januar, hvor pengene trækkes. Alle gange får han at vide, at han ikke kan få pengene refunderet.

Til sidst laver han en mundtlig klage over telefon, og her, fortæller Mogens Krogh, får han også at vide, han ikke kan få pengene refunderet.

- Jeg synes, det er groft og uanstændigt. Jeg laver en fejl, og 2349 kroner bliver til over to millioner, men jeg ringer med det samme til dem. Jeg er sur over, at de ikke vil betale gebyret tilbage, det er uartigt, synes jeg.

For Mogens Krogh er de 10.996,90 kroner ikke bare ingenting.

- Det er jo ikke småbeløb i en lille butik. Det er svært for alle forretningsdrivende i øjeblikket, siger han.

Ifølge Vestjysk Bank er der tale om en fejl, når Mogens Krogh kunne overføre over to millioner kroner.

- Vi har undersøgt sagen, og der er desværre sket en teknisk fejl, som vi beklager. Vi kontakter kunden med henblik på at refundere omkostningerne forbundet med fejlen, skriver Vestjysk Bank i et skriftligt svar til TV2 Østjylland.

TV2 Østjylland ville gerne have lavet et interview med Nets, men det har ikke været muligt. I stedet har de svaret skriftligt.

- Vi har set på sagen og har efterfølgende annulleret gebyret for transaktionen, som er blevet opkrævet. Baggrunden er, at butikken og kunden reagerede med det samme på den fejlagtigt store transaktion, som butiksindehaveren ved en fejl kom til at taste, skriver Nets.

Spørgsmål: Mogens har været i kontakt med Nets siden 28/12 2023 om dette, men først i dag, hvor TV2 Østjylland spørger jer, får han annulleret sit gebyr. Indtil nu har han jo fået afvist dette?

- Nets har løbende haft dialog med Jagtstuen, og vores kundeservice har nu besluttet sig for at annullere gebyret pr. kulance.

Spørgsmål: Så der er intet sammenfald med, at jeg henvender mig i dag, og at Mogens fire gange har fået at vide, at han ikke kan få refunderet beløbet, og i dag pludseligt får et opkald om, at beløbet refunderes?

- Vurderingen fra kundeservice er sket, efter at Jagtstuen henvendte sig med en klage for en uge siden, og fordi man forstår, at butikken og kunden reagerede så hurtigt på den fejlagtigt store transaktion, så har man altså valgt at annullere gebyret.

Sponsoreret indhold