Nyheder16. november 2022

McDonald's hæver priserne i al stilhed: Nu koster cheeseburgeren 13 kroner

Cheeseburgeren har fået endnu et nøk op i pris. Det samme har flere produkter
For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.
SE og HØR's "dommerpanel" var overvejende positive over for de nye burgere, men ikke alt var helt, som det skulle være.
 Video: SE og HØR

Netop som McDonald's lancerer et helt nyt koncept, hvor man efter 40 år blandt andet har besluttet at ændre på opskriften på sin mest velkendte sandwich: Dobbeltdækkeren Big Mac.

Men bag det nye koncept er der også gemt en anden stor ændring. Cheeseburgeren stiger i pris. Igen.

I foråret blev prisen på cheeseburgeren nemlig ændret for første gang i 20 år. Nu skulle den koste 12. kroner. Nu får den igen et nøk op, så det nu koster 13 kroner at sætte tænderne i klassikeren.

Det opdagede SE og HØR, da vi i går testede McDonald's nye koncept med burgere fra restauranten på Fisketorvet. En test du kan se i toppen af artiklen.

Overfor SE og HØR forklarer Fannie Pramming, der er kommikationschef for McDonald's Danmark, hvorfor McDonald's' vel nok mest populære burger igen er steget i pris.

– Vi har i de seneste mange måneder set markante stigninger på fødevarer, herunder særligt hvede og oksekød. Kombineret med stigninger på energi, som også rammer vores restauranter, er det nødvendigt løbende at evaluere vores priser, forklarer hun.

Sådan så det ud, da SE og HØR købte burgere på McDonald's på Fisketorvet.
Sådan så det ud, da SE og HØR købte burgere på McDonald's på Fisketorvet.
 Foto: SE og HØR

Og hvis de høje priser på råvarer stiger, så vil McDonald's ikke afvise, at for eksempel cheeseburgeren kan stige yderligere.

– Vi kan på nuværende tidspunkt ikke afvise yderligere prisstigninger – det afhænger af, hvordan markedsudvikling ser ud, uddyber Fannie Pramming.

Det er dog ikke McDonald's' hovedkontor, der fastsætter priserne på burgerne på fastfoodrestauranten.

– Det er de enkelte restauranter, der fastsætter priserne på deres produkter. Hovedkontoret kommer løbende med anbefalinger til priser på de enkelte produkter, men det vil være individuelt fra restaurant til restaurant, hvilke produkter der stiger i pris og hvor meget. Sådan har det i øvrigt altid været, fortæller Fannie Pramming.

Derfor vil man i princippet kunne opleve små prisforskelle på forskellige McDonald's-restauranter rundt om i landet.

Men mon ikke cheeseburgeren stadig vil være vældig populær hos kædens gæster. Og på trods af prisstigningen synes SE og HØR's smagsdommere stadig, at det var en rigtig fin pris for burgeren i forholdt til, hvad man får.

Sponsoreret indhold