Matas mærker danskernes ændrede indkøbsvaner - men tørshampoo og vådservietter hitter

I en tid hvor inflationen stiger, og energikrisen kradser, er der ingen tvivl om, at danskerne holder på pengene og skruer ned for indkøb af bestemte varer.
Det kan blandt andet mærkes i detailkæden Matas, hvor man tydeligt kan se en forskel i salget.
Det fortæller Gregers Wedell-Wedellsborg, der er administrerende direktør i Matas, til erhvervsmediet Finans.
De seneste måneder har den børsnoterede detailkoncern særligt bemærket, at flere danskere uden for storbyerne holder igen med køb af skønhedspleje, mens at salget af varer såsom tørshampoo og vådservietter stiger.
- Forbrugerne køber billigere og mere på tilbud. Vi kan også se en større forskel end normalt mellem land og by. Der i landet, hvor der fyres med gas til opvarmning af boligen, og der derfor ikke er så mange penge til rådighed, holdes mere igen. På samme tid er der i storbyerne god vækst, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:
- Vi kan i salgstallene for butikkerne se større geografi-forskelle, end der plejer at være.
Udmeldingen kommer i forbindelse med, at Matas torsdag morgen kunne fremlægge deres halvårsregnskab.
Et regnskab, der viste, at kæden har omsat for knap en milliard danske kroner, hvilket er 1,6 procent mere end i samme periode sidste år.
Alligevel spår topchefen dog, at kæden, ligesom så mange andre virksomheder, er på vej ind i en mere usikker periode, da kundernes indkøbsvaner har ændret sig i takt med stigende priser og energikrisen.
I dag er der 261 Matas-butikker fordelt over Danmark og Grønland.