Nyheder27. marts 2024 (opd. 27. marts 2024)

Lauritz.com overtrådte aftaleloven

Lauritz.com overtrådte aftaleloven og handlede i strid med god markedsføringsskik, lyder det fra Forbrugersombudsmanden
Lauritz.com Næstved fredag den 7. juli 2023. Auktionshuset har valgt at lukke deres afdeling i Næstved for at sikre selskabets drift.
Auktionshuset har ifølge Forbrugerombudsmanden brudt aftaleloven.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Lauritz.com overtrådte aftaleloven og handlede i strid med god markedsføringsskik, da auktionshuset inden sin konkurs hævede afregningsfristen for private sælgere til op til 60 bankdage.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Det er tydeligt, at Lauritz.com i perioden op til sin konkurs har forsøgt at skaffe sig gratis, midlertidig likviditet hos forbrugerne ved at skrue på sine aftalevilkår og forlænge afregningsfristen, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.

Afregningsfristen er den frist, Lauritz.com har til at udbetale penge til en sælger efter salg af en auktionsgenstand.

Forbrugerombudsmanden mener, at den lange afregningsfrist var skæv til Lauritz.coms fordel.

Desuden var vilkårene ikke præsenteret tydeligt for de private sælgere, og de blev tvunget til at acceptere den nye frist, før de kunne få adgang til deres konti på auktionshusets hjemmeside, lyder vurderingen.

- Det er naturligvis helt uacceptabelt, lyder det fra Torben Jensen.

Selv om det vurderes, at Lauritz.coms aftaler med de private sælgere var urimelige og dermed ugyldige som følge af den lange afregningsfrist, har Forbrugerombudsmanden besluttet at lukke sagen uden at foretage sig yderligere.

Det skyldes, at Lauritz.com er under konkurs, og at en eventuel civil retssag på vegne af forbrugerne ikke vil kunne stille forbrugerne bedre i konkursboet, lyder det.

Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om selskabet har overtrådt strafbelagte bestemmelser i markedsføringsloven eller straffeloven.

I en periode op til konkursen i juli 2023 hævede Lauritz.com ad flere omgange sin afregningsfrist, til den til sidst var 60 bankdage. Det svarer til 12 uger.

Forbrugerombudsmanden har desuden undersøgt, om de foregående frister på henholdsvis 40 og 33 bankdage var i strid med aftaleloven.

Det har ikke været muligt at nå til en endelig vurdering, da konkursen har gjort det umuligt at fremskaffe de tilstrækkelige oplysninger, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.

Det er dog myndighedens opfattelse, at både frister på 33 og 40 dage sandsynligvis er i strid med loven, hvis formålet var at opnå gratis, midlertidig likviditet.

Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden lovgivning, der skal beskytte forbrugere.

Sponsoreret indhold