Nyheder4. juli 2023

Lauritz-skandalen fortsætter: - Det er kunderne, der bliver taberne

En masse kunder har ikke fået deres egne penge fra auktionshuset Lauritz, og jurist tror næppe, de kommer til at se dem nogensinde, hvis virksomheden går konkurs
Lauritz.com blev grundlagt i 1999.
Lauritz.com blev grundlagt i 1999.
 Foto: Ritzau Scanpix

Har du penge i klemme hos Lauritz.com? Skriv til journalisten på mathias@sh.dk

Om det er en taske til 3.000, en stol til 15.000 eller en halskæde til 8.000 kroner, som man har solgt på Laurits.com, er lige meget.

For pengene er ikke kommet ind på sælgerens konto, og det kommer de nok aldrig, vurderer jurist hos Forbrugerrådet Tænk Martin Bruun-Houmølle, hvis Lauritz.com skulle gå konkurs.

Og det er der faktisk en rimelig sandsynlighed for.

I sidste uge meldte det ellers tidligere populære auktionshus nemlig ud, at de er under rekonstruktion. Det betyder, at virksomheden er ved at blive hjulpet ud af en dyb, økonomisk krise.

Hvis ikke rekonstruktionen lykkes, kan det betyde konkurs.

- Det er kunderne, der bliver taberne i det her, fortæller Martin Bruun-Houmølle til SE og HØR og fortsætter:

LÆS OGSÅ: Lauritz.com bekræfter: Har fyret en tredjedel

- Når en virksomhed går konkurs, er der en konkursorden, som skal følges. Det vil sige, der er nogle, der skal have sine penge, før andre skal have sine penge, når boet bliver gjort op. Og her er kunderne langt nede på listen.

Hvis der er penge tilbage på kontoen, men der ikke er penge nok til at betale alle kunder det fulde beløb tilbage, får kunderne kun en brøkdel af de penge, Lauritz egentlig skylder dem.

Hvad der skulle have været et salg med en gevinst på 8.000 kroner, kan derfor blive et salg med en gevinst på 1.000 kroner, eller 500 kroner, eller måske en flad femmer.

Det er ikke første gang, Forbrugerrådet Tænk går ind i Lauritz-sagen.

Tidligere på året kom de med en klar melding til alle, der havde gjort sig overvejelser om at sælge sine varer – eller købe varer – fra det online auktionshus.

Nemlig at de skulle lade være.

- Der har gennem en længere periode været store problemer hos Lauritz.com. Fristen for udbetaling af penge er blevet skubbet og skubbet og nu fjernet. Derfor er vi nu så langt ude i forholdet mellem forbruger og virksomhed, at vi fraråder salg af varer. For vi er nået så langt ud, at vi ikke ved om folk overhovedet får deres penge tilbage, udtalte Mads Reinholdt, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Mette Rode Sundström og Bengt Sundstrøm. Bengt grundlagde Lauritz.com tilbage i 1999, og Mette Rode Sundstrøm er direktør i virksomheden.
Mette Rode Sundström og Bengt Sundstrøm. Bengt grundlagde Lauritz.com tilbage i 1999, og Mette Rode Sundstrøm er direktør i virksomheden.
 Foto: Ritzau Scanpix

Lauritz' egen direktør, Mette Rode Sundstrøm, var ikke enig i Forbrugerrådet Tænks udtalelse. Til SE og HØR fortalte hun følgende:

- Vi er ikke enige med den private organisation Forbrugerrådet Tænk. Vi har altid afregnet alle vores sælgere, hvilket vi også gør nu. Vi beklager mange gange, at en del af vores sælgere oplever en forsinkelse i deres afregninger. Det lever selvsagt ikke op til vores normale serviceniveau. Vi arbejder på at indhente forsinkelserne, og kunderne får dermed deres penge hurtigst muligt.

Sponsoreret indhold