Nyheder19. maj 2023 (opd. 19. maj 2023)

Jyske Bank-direktør fik beskeden: Har kendt til problemer i årevis

Det er interne dokumenter, der viser, at Anders Dam fik beskeden om risikoen for "uopdagede fejl" tilbage i 2018
Kritikken havnede allerede på bordet hos direktøren tilbage i 2018. 
Kritikken havnede allerede på bordet hos direktøren tilbage i 2018.
 Foto: Scanpix Denmark

Den ordførende direktør i Jyske Bank, Anders Dam, fik i 2018 besked om, at der var risiko for "uopdagede fejl" i bankens inkassoafdeling.

Det skriver TV 2 og Berlingske på baggrund af interne dokumenter, som mediet er besiddelse af.

Advarselsflaget kom ifølge medierne fra en intern undersøgelse, som i 2014 pegede på mulige fejl i bankens gældsafdeling.

I 2018 var problemerne stadig ikke løst, og kontrollen med inkassosagerne var på et "ikke tilfredsstillende niveau".

Men banken igangsatte først en større undersøgelse af inkassoafdelingen i 2020 efter Berlingske og TV 2's dækning af gældssagen i Danske Bank.

Tidligere i maj har selvsamme medier afdækket, at flere storbanker - herunder Jyske Bank - i flere år har inddrevet gæld fra dårlige betalere i strid med reglerne. Det skyldes en række fejl i bankernes inddrivelsessystemer.

Jyske Banks interne revisionsrapporter burde have været en øjenåbner for ledelsen. Det mener Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

- Det er min vurdering, at hvis ledelsen havde taget de her advarsler alvorligt dengang og iværksat en større undersøgelse, så ville den have fået blotlagt, om de typer af fejl, vi ser i dag, var udbredt i banken, siger han til TV 2.

Han understreger dog, at revisionsrapporterne fra 2018 ikke peger på de samme fejl, som har været skyld i Jyske Banks fejlfyldte gældsinddrivelse.

Jyske Bank har ikke ønsket at stille op til interview med TV 2 og Berlingske.

I et skriftligt svar til de to medier skriver kreditdirektør i Jyske Bank Torben Hansen, at banken løste de problemer, som rapporterne pegede på.

Han forholder sig ikke til rapporternes beskrivelse af generelle kontrolproblemer eller af risikoen for uopdagede fejl i inkassosager.

Torben Hansen fastholder desuden, at banken reagerede så hurtigt den kunne i forhold til de aktuelle fejl i gældsinddrivelsen.

I 2020 kunne Berlingske og TV 2 afsløre, at der var fejl i Danske Banks indkrævning af gæld.

Banken havde opkrævet gæld, som enten var forældet, beregnet forkert, eller som de pågældende kunder aldrig havde lånt af banken.

Det fik Finanstilsynet til at undersøge resten af finansbranchens håndtering af gældskunder.

Fejlene har indtil videre vist sig at være mest omfattende i Jyske Bank, Nordea og Nykredit. Bankerne er i gang med at udrede sagerne.

Nordea har tidligere oplyst, at 154.000 kunder kan være ramt. Det skrev TV 2 tidligere i maj.

Banken har besluttet at sætte størstedelen af de aktive gældsager i bero. Det skyldes fund af det, som banken kalder yderligere, potentielle fejlkilder.

Jyske Bank har gennemgået alle aktive inkassosager og rettet eventuelle fejl. Indtil videre har banken kompenseret cirka 1000 kunder med samlet 2,7 millioner kroner ifølge TV 2.

Den arbejder stadig på at gennemgå afsluttede inkassosager.

/ritzau/

Sponsoreret indhold