I dag er det 20 år siden: Begyndte med kæmpe protester
![Så kører vi, Daisy. Dronning Margrethe og Prins Henrik var med på Metroens jomfrutur lørdagen for præcis 20 år siden. Til højre titter daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen frem.](https://imgix.seoghoer.dk/2022-10-19/20021019-152838-l-1920x1279we.jpg?auto=format,compress&fit=crop&ar=394:221&crop=faces,entropy)
Onsdag er det 20 år siden, at de første førerløse tog blev sat i gang i Københavns Metro
Men når metroen fylder 40 år kan byen få endnu et rør under havnen, som kan aflaste linjen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn.
![En bombehund undersøger toget, før dronning Margrethe og prins Henrik tager den første tur.](https://imgix.seoghoer.dk/2022-10-19/20021019-144434-6-1920x1279we.jpg?auto=format,compress&fit=min&crop=faces,entropy)
- Det vil opretholde den høje attraktivitet og effektivitet, som det nuværende metrosystem har, at man kan krydse havnen fra Amager to steder i stedet for kun ét sted, mener Carsten Riis, der er administrerende direktør i selskabet og Hovedstadens Letbane.
Og når de 20 års fødselsdag og over en milliard passagerer fejres i dag, sker det med allerede planlagte ny metrostationer, der kommer i 2024 og 2035.
Metroen år for år
* Københavns Metro blev åbnet lørdag 19. oktober 2002 med transportlinjerne M1 mellem Nørreport og Vestamager og M2 mellem Nørreport og Lergravsparken. Siden er der kommet flere linjer og udvidelser til.
* I 2003 blev linjerne forlænget fra Nørreport til Frederiksberg og senere samme år fra Frederiksberg til Vanløse.
* I 2007 blev linje M2 forlænget fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn.
* I 2009 begyndte Metroen at køre i døgndrift alle ugens dage, hvilket kun få metrosystemer i verden kan tilbyde sine passagerer.
* I 2019 åbnede M3 Cityringen, som forbinder Indre By, Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro og Østerbro.
* I 2020 åbnede M4 Nordhavn med to stationer som en del af den nye metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over City og videre til Sydhavn.
* I 2024 forventes en ny linje, M4 Sydhavn, at åbne. Den består af fem nye stationer fra Havneholmen til Ny Ellebjerg.
* I 2035 ventes den kommende linje M5 at åbne. Projektet er sendt i idéfasehøring i september 2022.
Metrobyggeriet begyndte ellers med kæmpe protester for mange af byens indbyggere.
For metroen var ikke et folkeligt projekt, før de første passagerer med dronningen i spidsen havde kørt jomfruturen.
![Allerede i oktober 1999 tog dronningen en smugtur med metroen, inden den officielt var indviet.](https://imgix.seoghoer.dk/2022-10-19/19991012-170706-1-1920x2877we.jpg?auto=format,compress&fit=min&crop=faces,entropy)
- Der skete en kæmpe ændring natten til åbningsdagen. Indtil da var metroprojektet den grimme ælling, som alle ville bide af og sparke til.
- Og da vi åbnede, var det den smukke lille svane, som folk omfavnede og var stolte af, vurderer Anne-Grethe Foss.
Det var hende, der stod som direktører i Metroselskabet, som byggede metroen, stod forrest, når kritikken haglede ned over projektet.
Metroen i tal
* I dag er der 39 stationer, hvoraf 25 er underjordiske, 13 er over jorden og én er nedgravet.
* Togene er førerløse, hvilket betyder, at der ikke sidder en chauffør bag rattet.
* Københavns Metro er én af de eneste førerløse metroer i verden, der kører i døgndrift.
* Driftsstabiliteten lå i 2021 mellem 99,1 og 99,5 procent. Det er altså nærmest altid, at metroen kører til tiden.
* Mere end to millioner mennesker kører med metroen hver uge og 160.000 dagligt.
* Rekorden for antal passagerer på ét døgn var 570.000 passagerer den 1. juli 2022 under 1. etape af Tour de France i København.
* Siden åbningen i 2002 har over en milliard passagerer rejst med metroen.
* Ifølge prognoserne runder Metroen i København den næste milliard rejser i løbet af de kommende syv år.
* Metroen havde en passagerindtægt på cirka 0,6 mia. kroner i 2011, svarende til en markedsandel på 18 procent af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.
* Københavns Metros klimaaftryk er otte gram CO2 per passager. Den kører på strøm og har mange passagerer, hvorfor klimaaftrykket per passagerkilometer i metroen også er lavere end de fleste andre transportformer.
Anne-Grethe Foss var med fra idéfasen, indtil hun stoppede som direktør i selskabet for et år siden.
- Jeg synes jo, at metroen er lidt mit barn, siger hun.
![I 2019 deltog Anne-Grethe Foss naturligvis i indvielsen af Ciyringen, der markant har udvidet metroen i København.](https://imgix.seoghoer.dk/2022-10-19/20190929-143923-2-1920x1280we.jpg?auto=format,compress&fit=min&crop=faces,entropy)
Det helt store øjeblik for Anne-Grethe Foss var derfor den mandag morgen - to dage senere - klokken 04.30 for 20 år siden, efter at menneskemængden var stilnet af.
Sammen med flere andre bag projektet tog hun det første "rigtige" tog fra Vestamager Station.
- På Ørestad Station steg en mand ind, som så meget søvnig ud. Han satte sig ind på et sæde og faldt halvt i søvn, som om han sad der hver eneste dag, fortæller hun.
Det var et fantastisk øjeblik for Anne-Grethe Foss, fordi det var hendes første rigtige passager.
- Jeg var lige ved at gå hen og give ham et knus, siger hun.
- Det var simpelthen så rørende og dejligt, at han tog det fuldstændig, som om det var den mest naturlige ting i verden, at der selvfølgelig kørte en metro.