HVOFOR IKKE BILLED-BLADET?

Tillykke til Berlingske Tidende med juleferiens store scoop: Et flere sider langt interview med Mary og Frederik. Journalist Karen-Margrethe Schelins tekst og fotograf Linda Henriksens billeder var i top. En ægte julegave til den Berlingske avis' læsere.
Helt forventeligt var interviewet renset for kritiske spørgsmål. Det kunne nu ellers have været interessant at høre, hvad Frederik havde at sige til sit katastrofale OL-kandidatur. Ligesom vi er et par stykker, som gerne havde hørt kronprinsens bemærkninger til, at han kun nødtørftigt taler sit eget modersmål.
Men det er naturligvis Berlingskes valg, hvordan interviewet skal skæres. Det skal jeg ikke kloge mig på; jeg har mere end nok at gøre med at redigere SE og HØR.
Alligevel er Berlingskes artikel værd at dvæle ved, fordi den siger noget karakteristisk om kronprinseparrets pressestrategi. Se engang, hvilke medier Frederik og Mary hidtil har begunstiget med solointerviews: Franske og australske modeblade, et golfmagasin, dagbladet Børsen og senest nu altså Berlingske Tidende - alle medier med en slagside i forhold til den mere elitære del af den danske befolkning.
Her fejler kronprinseparret. De skal være hele Danmarks - ikke kun de riges. I det lys er det uforståeligt, at parret ikke stiller op til interview med et medie, der appellerer mere bredt - for eksempel et ugeblad. Og, nej, jeg gør mig ingen illusioner om, at det skal være SE og HØR. Så naiv er jeg dog ikke.
Tillad mig i stedet at henlede kronprinseparrets opmærksomhed på en publikation, der uge efter uge utrætteligt giver den som reklamesøjle for det danske kongehus, nemlig Billed-Bladet. Her finder man i særklasse den folkelige rygrad i det monarki, som Frederik og Mary baserer hele deres luksustilværelse på.
Billed-Bladets læsere fortjener et solointerview som tak for opbakningen. Så skal vi andre nok tage os af den kritiske journalistik imens.