Nyheder11. maj 2022

A' hva skal de koste? Svinedyre Balenciaga-sko lægger internettet ned

– Disse sko er ikke bare slidte. De er fandme da på dødens rand, lyder én af de mange forargede kommentarer
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/balen.png
 Foto: Balenciaga

Meget kan man sige om det spanske luksusmærke Balenciaga, men de forstår dælme at skabe omtale med deres meme-værdige kollektioner.

Man kan have designerne bag især deres sko mistænkt for at slippe den ene mærkværdige model efter den anden for bare at sætte internettet i kog. For det er jo nu engang den slags viral reklame, der på paradoksal vis er både billig og uvurderlig.

Nyeste skud på webshoppen er ”Paris”-kondiskoen, som ikke bare har naturlig patina, men som simpelthen ligner en sko, som man både har muget ud i over flere uger i en overfyldt kostald, for derefter at traske rundt på Roskilde Festival under rekordregnvejrsåret i 2007.

Hvad skal det så koste, spørger du nok. Jo, op til 1850 euro – eller lige over 13.000 danske kroner.

Simpelthen.

Holder de os for nar?

Før du dejser om af forargelse, så hav i mente, at flere spekulerer skridtet videre, og mener, at kondiskoen er modehusets morderne take på det gode gamle eventyr ”Kejserens nye klæder” – et slags forbrugseksperiment, som skal udstille, at vi er villige at bruge eksorbitante beløb på de latterligste ting, bare fordi det er udstyret med en designerlabel.

Artiklen fortsætter under billederne...

https://imgix.seoghoer.dk/balensko.png
 Foto: Instagram, highsnobiety

De ligner, at de har været hele vejen i helvede - og tilbage igen, påpeges det på internettet.
(Foto: Instagram, highsnobiety)

Ligesom da Balenciaga kastede de højhælede crocs ud over high fashion-markedet, så er internettets reaktioner stærke denne gang.

– Disse sko er ikke bare slidte. De er på dødens rand, skriver en person under opslaget hos Highsnobiety på Instagram, mens en anden synes, det minder om hån overfor bestemte lavere klasser.

– Altid fedt, når store designere tjener penge på fattigdomslooket.

– Forestil jer lige at smide et par tusinde på bordet for at se fattig ud.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/balensko1.png
 Foto: Instagram, highsnobiety

(Foto: Instagram, highsnobiety)

Alt har en dybere mening

En anden påpeger det H.C. Andersenske i ”Paris”-skoen:

– Nu griner de jo bare af os.

Når ret skal være ret, så er Balenciaga-skoene fra på shoppen ikke helt så ødelagte som de fremstår i selve kampagnen.

Nu kommer det næppe som nogen overraskelse, men Baleneciagas kreative direktør, Demna Gvasalia, har før fortalt, hvordan han sjældent gør noget uden en velovervejet tanke bag.

– Alt hvad jeg gør, har jeg en grund til. Også det ødelagte gallasæt eller det urimeligt dyre indkøbsnet. Den slags røg ikke bare ind i kollektionen, uden jeg var super bevist om det, fortalte han i et interview sidste år.

Sponsoreret indhold