Nyheder4. maj 2022

Har du også undret dig? Derfor er Magnum-is blevet mindre

Når du køber den lækre chokoladeovertrukne flødeis på en varm sommerdag, er det ikke bare, fordi isen smelter, at du løber hurtig tør. Der er simpelthen mindre af den
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/colourbox44473813_1.jpg
 Foto: Colourbox

Den føles altså knap så magnum, når du står med din "Magnum"-flødeis i sommersolen.

I løbet af 2021 er isen nemlig blevet mindre i Danmark, og det er der en helt særlig grund til, lyder det fra Unilever, der står bag Magnum-isen.

Unilever har nemlig sat sig for, at vi alle skal blive sundere, og derfor er virksomheden blevet mere opmærksom på, hvad vi forbrugere indtager af kalorier, når vi nyder vores is i sommervarmen.

Ifølge Unilever har man nemlig et mål om, at i 2025 skal 95 procent af deres pakkede is ikke indeholde mere end 250 kalorier per ispind.

Derfor er isen nu nede på 100 milliliter per ispind sammenlignet med de 120 milliliter, den tidligere har været.

Det samme gælder i literis, hvor der er 250 kalorier per 100 milliliter is.

Artiklen fortsætter efter opslaget...

Prisen er uændret

Allerede i 2016 begyndte man at sælge mindre Magnum-is i Storbritannien, men nu er de altså også kommet til Danmark.

Unilever står udover Magnum også bag mærker som Cornetto, Frisko og Ben & Jerry's, der også er blevet reduceret i størrelsen.

– Som verdens førende isvirksomhed ved vi, hvor vigtigt det er at sænke antallet af kalorier uden at gå på kompromis med smagen, og vi har sat os selv et mål for at opnå det, skriver Nordic Marketing Manager Ice Cream i Unilever, Victoria Gelmanovska, i en mail til SE og HØR.

Med en mindre is kunne man foranlediges til at tro, at prisen også ville blive lavere. Men sådan er det ikke – prisen er nemlig uændret.

Men i et svar fra Unilever skriver virksomheden, at det er butikkerne, der sætter priserne.

– Når det gælder prisen, så er der, som du ved, mange ting, der kan påvirke prisen på et produkt, og i sidste ende har butiksejeren altid retten til at sætte den pris, de mener, er mest fair, og det er grunden til, at prisen kan variere fra butik til butik, lyder det fra Victoria Gelmanovska fra Unilever.

Sponsoreret indhold