Nyheder10. juli 2024 (opd. 5. september 2024)

Godt nyt: Nu bliver ventetiden på vejene kortere

Tæller du også sekunderne, mens du holder og venter på at lyssignalet skiftet til grøn? Så er der godt nyt til dig
Trafiklys i København, tirsdag den 5. marts 2019.. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)
Der er godt nyt på vej for dig, der ikke kan lide at vente ved rødt lys
 Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

320 statsejede trafiksignaler er i gang med at blive justeret, så de i højere grad tilpasser sig til den trafik, der er i det enkelte kryds.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at det vil mindske ventetiden for bilister foran de røde trafiklys.

Det vil spare klimaet mellem 150 og 300 ton CO2 om året.

Ifølge Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet, er der blevet justeret på, hvor længe der er grønt og rødt lys, og nogle steder er der indført venstresvingspile.

- Det er ikke noget med at ombygge krydsene fuldstændig. Men der er bare stort potentiale i det her. Der er bedre fremkommelighed for trafikanterne og mindre CO2. Det handler om at reducere antallet af unødige stop, så man ikke holder i tomgang og lukker unødigt CO2 ud, siger hun til Ritzau.

Derudover vil det årligt give en samfundsøkonomisk besparelse på 77 millioner kroner, står der i pressemeddelelsen.

For at ændre på varigheden i lyskrydsene har Vejdirektoratet justeret på de parametre, der styrer det enkelte signalanlæg.

Transportminister Thomas Danielsen (V) er glad for Vejdirektoratets lyskrydsjusteringer.

Han kalder det et simpelt tiltag med stor effekt.

- Det afhjælper trængslen, fordi lyskrydsene passer med trafikkens bevægelse, der er mindre CO2-udledning fra biler, der holder for rødt, den enkelte bilist kommer lidt hurtigere frem, og den sparede spildtid giver en samfundsgevinst på 77 millioner kroner, udtaler han i et skriftligt svar til Ritzau.

Siden 2018 har Vejdirektoratet analyseret årsagen til lange køer i trafiksignaler, hvorefter de enkelte lyskryds er blevet tilpasset, så de passer med trafikken, står der i pressemeddelelsen.

Et trafiksignal kan eksempelvis indeholde forskellige tider for grønt lys for dagtimerne, aften- og nattetimerne og i myldretiden om morgenen.

Indtil videre har Vejdirektoratet opdateret to tredjedele af sine trafiksignaler, mens resten vil blive gennemgået inden for en kortere årrække.

De samfundsøkonomiske omkostninger er opgjort for færre stop i trafikken. Her er lastbiler ikke medregnet.

Vejdirektoratet råder over de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten. Resten er ejet af kommunerne. I alt er der omkring 3100 trafiksignaler i Danmark.

De 320 trafiksignaler ses på de danske statsveje, som ofte er motorvejstilslutninger og forbindelsesveje ind til byområder.

Sponsoreret indhold