Nyheder27. december 2021

Glem guld og aktier: Ny forskning peger på, at LEGO er den bedste investering

Et russisk studie har vist, at udgåede LEGO-sæt i gennemsnit stiger mere i værdi årligt end aktier, obligationer og guld
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20211219-190451-4-1920x1280we.jpg
 Syspeo/SIPA/Ritzau Scanpix

Negative renter og frigivelse af feriepenge sendte mange danskere ud på investeringseventyr i 2021.

Dog har de færreste formentlig overvejet at investere i små plastikklodser, men det kan der altså være en ide i.

Et nyt studie fra Rusland viser nemlig, at gamle LEGO-sæt kan være en bedre investering end guld og aktier. Det skriver New York Post.

Høj samleværdi og lavt udbud

I studiet fra Moscows School of Economics har man fundet, at den gennemsnitlige prisstigning for udgåede LAGO-sæt er 11 procent om året i perioden fra 1987 til 2015.

Det skyldes en kombination af høj samleværdi, som udgåede sæt relativt hurtigt opnår samt det medfølgende lave udbud sættene hurtigt får, når de ikke er i produktion mere.

Derudover lader det ikke til, at priserne på de udgåede LEGO-sæt ser ud til at følge aktiemarked.

For eksempel var der ikke et fald i prisen på gammelt LEGO i 2008, da aktiemarkedet tog et ordentligt dyk som følge af finanskrisen.

Langtidsfans skyder prisen i vejret

I stedet for aktier og råstoffer som guld, kan man i stedet sammenligne det udgåede LEGO med smykker og antikviteter.

Studiet viser for eksempel at et stort udgået LEGO-åsæt steg hele 2,230 procent over en periode på otte år.

Priserne kan blandt andet stige så meget på grund af LEGO's store popularitet blandt voksne, der har været fans af byggeklodserne hele deres liv. De er med andre ord villige til at bruge rigtig mange penge på at få fat på et helt bestemt legesæt.

Men hvad skal du man så købe for nogle sæt, hvis man vil lægge sine penge i den danske klods?

Studiet peger på, at det er temasæt baseret på berømte bygninger, feriesteder samt underholdningsfranchises som Star Wars, der er de bedste investeringer.

LEGO har generelt ikke haft det svært på samme måde som mange andre virksomheder under pandemien. Tværtimod oplevede det danske selskab en stigning i salget i 2020, da både børn og voksne købte produkterne under den første nedlukning.

Sponsoreret indhold