Giftigt arbejdsmiljø: Gråd og overfusninger hos Hotel Legoland

- Man opfatter Hotel Legoland som et smart og flot hotel, hvor familier hygger sig og skaber gode minder, men bag skranken var det noget helt andet. Man skulle være på, glad og have overskud i receptionen. Fem minutter efter stod man ude bagved og græd, fortæller receptionist Lene Knudsen, 46.
Lene Knudsen er langtfra alene med sin oplevelse af et utrygt og psykisk hårdt arbejdsmiljø ved den verdenskendte forlystelsespark i Billund.
10 tidligere medarbejdere fra Hotel Legoland og Castle Hotel Legoland fortæller til Fagbladet 3F om et giftigt arbejdsmiljø og en hverdag med overfusninger, gråd og en følelse af at være overvåget af direktøren og de nærmeste chefer.
De tidligere medarbejdere fortæller samstemmende, at det var hverdag, at kolleger stod og græd i lokalet bag receptionen.
Fagbladet 3F har talt med i alt 10 receptionister og tjenere, som arbejdede hos Legolands hoteller i perioden 2015-2024. De fortæller, at arbejdsmiljøet led et knæk, efter Kari Brandsgård tiltrådte som direktør i oktober 2022.
Fem af de tidligere medarbejdere har været sygemeldte på grund af deres arbejde med blandt andet stress og belastningsreaktioner, og i tre af tilfældene er det meldt som erhvervssygdom til Arbejdsmarkedets Erhvervsforsikring.
Flere af de tidligere ansatte nævner Kari Brandsgård, direktør for Legolands hoteller, samt en receptionistchef som hovedårsagerne til det giftige arbejdsmiljø.
- Når jeg stod i receptionen, var jeg nærmest bange og angst, når Kari Brandsgård kom gående rundt om hjørnet. Jeg kiggede rundt om mig selv og tænkte: Har jeg gjort noget forkert, ser jeg sløset ud? Fem minutter efter fik vi en mail fra receptionistchefen om noget, vi skulle huske. Så vidste vi, direktøren havde været forbi, siger Stine Lykke Nyvang, 31, som arbejdede som receptionist på hotellet frem til juli i år.
Efter en akut belastningsreaktion er hun i dag sygemeldt med stress og angst.
Fagbladet 3F har præsenteret kritikken fra de tidligere ansatte på Hotel Legoland for to eksperter i psykisk arbejdsmiljø.
- Hvis man arbejder i den slags miljøer, som også er præget af overvågning, konflikt og mangel indflydelse er der en tæt relation til stress, siger Tanja Kirkegård, ph.d. i psykologi og lektor ved Aalborg Universitet.
Morten Vejs Willert, der er ph.d., psykolog og mangeårig forsker i psykisk arbejdsmiljø på Aarhus Universitet, hæfter sig ved, at det er et arbejdsmiljø "præget af stor psykologisk tryghed."
De udtaler sig begge på et generelt plan.
I maj 2024 tog tre af de receptionister, Fagbladet 3F har talt med, fat i deres lokale 3F-afdeling i Billund.
På vegne af medarbejderne rakte 3F Billund ud til direktøren for de to hoteller, Kari Brandsgård, for at få hende til at deltage i et møde om arbejdsmiljøet. Men det takkede direktøren nej til.
- Medarbejderne er blevet behandlet uacceptabelt. Folk skal jo ikke blive syge af at gå på arbejde, siger Mette Madsen, faglig sekretær i 3F Privat Service, Hotel og Restauration.
Fagbladet 3F har forelagt kritikken for Legoland.
Her afviser man at stille op til et interview, men HR Direktør Claus Jeppesen har sendt et skriftligt svar.
- Vi er kede af at høre, at der er tidligere ansatte, som har haft dårlige oplevelser i deres tid hos os. Vores vigtigste hensyn som arbejdsgiver er at skabe et trygt arbejdsmiljø, og det er vi ikke lykkedes med for de pågældende – det er vi kede af.
- For os er det altid vores førsteprioritet, at der er et trygt og sundt arbejdsmiljø for vores ansatte. Vi glæder os over, at vores trivselsmåling er steget markant det seneste år, og at den aldrig har været på et højere niveau. Fremgangen ændrer dog ikke på, at vi vil blive ved med at have fokus på at forbedre arbejdsmiljøet, lyder svaret videre.
Fagbladet 3F har også spurgt Legoland, om kritikken fra de tidligere medarbejdere vil få konsekvenser. Det har Legoland ikke svaret på.