Nyheder14. juni 2022

Gammel kampagne vækker opsigt: Sammenligner Kinder-æg med skydevåben

En kampagne fra 2013 er igen atter aktuel – desværre …
Kinder-æg
Kampagnen, der er fra 2013, er igen skræmmende aktuel.
 Foto: Grey

Debatten om USA's meget liberale våbenlov raser igen, efter det tragiske skoleskyderi i Texas, hvor 21 tirsdag mistede livet.

Den ubærlige tragedie gør, at en gammel kampagne fra 2013 igen får medvind på de sociale medier.

Det er en kampagne for organisationen Moms Demand Action, der igen vækker opsigt. Her bliver kontrasten mellem ting, der er forbudt i USA, og ting, der er tilladt, ridset hårdt op.

I billedet, som du kan se øverst i artiklen, står to skolebørn i et klasselokale. Det ene barn holder et Kinder-æg i hånden, mens det andet barn står med et riffel.

"Vi vil ikke sælge Kinder-æg for vores børns sikkerheds skyld. Hvorfor ikke rifler?", står der under det tankevækkende foto.

Teksten henviser til, at det i USA er forbudt at sælge Kinder-æg, fordi der er et fremmedlegeme indlejret i en fødevare, og det er ifølge USA's fødevarelovgivning forbudt.

Mere aktuelt bliver Kinder-ægget, da der for nylig blev tilbagetrukket 3000 tons chokolade på grund af et udbrud af salmonella i produktionen.

Artiklen fortsætter under billedet

Kampagne
"Vi holder "Rødhætte" ude af skolerne på grund af vinflasken i hendes kurv. Hvorfor ikke rifler?", lyder det i et af kampagnens andre billeder.
 Foto: Grey

I et tredje billede står et skolebarn med en bold, og her henvises der til, at høvdingebold er forbudt i USA – men det er en riffel til gengæld ikke.

Sponsoreret indhold