Nyheder27. februar 2024

Forbrugerrådet Tænk mod Kims: Rammer Jas & Mika, Morten Münster, Anders Hemmingsen og Gutterne

Influencernes chips-paradis får lige nu kritik af Forbrugerrådet Tænk, fordi de mener, de bryder industriens eget kodeks
Kims blev grundlagt i 1961.
Kims blev grundlagt i 1961.
 Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Man må ikke reklamere for fødevarer med højt indhold af fedt, sukker og salt målrettet til børn.

Det står klart i kodekset fra 2008, som kom til for at bekæmpe overvægt blandt børn.

Men det kodeks bryder chipsimperiet Kims med deres influencerchips, som involverer Jas & Mika, Morten Münster, Anders Hemmingsen og Gutterne. Det mener Forbrugerrådet Tænk ifølge DR.

Mediet har talt med formanden for Forbrugerrådet Tænk, Anja Phillip.

- Influencere har jo nok en endnu større magt end traditionelle tv-reklamer, fordi der skabes en mere personlig relation til barnet – nogle oplever det ligefrem som en sej storebror. Når man bruger så stærkt et redskab, som influencere er, til at få stoppet flere chips ned i halsen på nogle børn, så råber vi vagt i gevær.

Kims mener ikke, at de laver en kampagne mod børn. De mener, de følger det kodeks, de selv var med til at lave og underskrive tilbage i 2008.

Det fortæller de til DR.

Kims har den seneste tid kørt en konkurrence ved navn ”Chips Battle” blandt de førnævnte influencere. Den går ud på, hvilke af influencerne der kan lave de bedst smagende og bedst sælgende chips.

Hele konkurrencen foregår på Kims hjemmeside.

Forbrugerrådet Tænk har klaget til Forum for Fødevarereklamer under Dansk Industri for Kims konkurrence. De har endnu ikke undersøgt sagen.

Sponsoreret indhold