Nyheder28. oktober 2007

FLYSTYRT: NU ER DET NOK

SAS dropper nu helt de uheldsramte Dash Q8/400 fly. Det besluttede flyselskabet søndag på et ekstraordinært bestyrelsesmøde efter det 3. havari med flytypen.
https://imgix.seoghoer.dk/media/sehoer/dash-8-fly-sikkerhe-282679d-jpg.jpg

Det er slut med at flyve Dash 400 med SAS. Det skandinaviske flyselskab valgte søndag helt at droppe selskabets 27 fly af det uheldsramte type Dash Q8/400 efter det 3. havari på mindre end to måneder. Det sker af hensyn til selskabets omdømme, oplyste SAS på et pressemøde i Stockholm.

Beslutningen blev taget på et ekstraordinært bestyrelsesmøde, efter at endnu et af selskabets Dash 400 fly lørdag forulykkede i Københavns Lufthavn. Ingen kom til skade ved nødlandingen, men alligevel vælger SAS holde flyene permanent på jorden.

- Tilliden til Q400 er mindsket betydeligt, og vores kunder bliver mere og mere utrygge ved at flyve med flytypen. Derfor har jeg med bestyrelsens godkendelse besluttet helt at tage Dash 8Q 400 ud af drift, siger koncernchef Mats Jansson.

SAS satte det første fly af typen i trafik i januar 2000, og propelflyet har transporteret omkring fem procent af koncernens passagerer. Og beslutningen om at sætte flyene på jorden betyder, at Q400-trafikken nu skal erstattes ved at omdisponere selskabet fly og ved at leje fly af andre selskaber.

- Dash 8Q 400 har haft gentagne kvalitetsproblemer, og vi kan konstatere, at flyet ikke modsvarer kundernes krav på punktlighed og regularitet. SAS-flyvninger har altid haft en godt omdømme, og der er risiko for, at Dash 8 Q400 flyene på sigt kan skade varemærket SAS, siger Mats Jansson.

Problemerne med Dash-flyene tog for alvor til, da det første fly af typen forulykkede i Aalborg Lufthavn den 9. september på grund af problemer med højre landingshjul. Få dage efter skete endnu et havari med flytypen - denne gang i Vilnius med en tilsvarende fejl. Det fik de skandinaviske luftfartsmyndigheder til at beordre alle SAS fly af typen på jorden. Det førte til massive aflysninger, hvilket kostede SAS mellem 8 og 12 millioner kroner om dagen.

Efter at samtlige fly var gennemgået for den pågældende fejl, fik Dash-flyene igen lov til at flyve - men fejlmeldingerne fortsætter, og lørdag kom så det tredje og altså sidste havari.



Sponsoreret indhold