Nyheder9. februar 2022

Fik fire sure smileyer af rejsehold: Nu reagerer Sushimania

Sushimania kommenterer nu på, at kæden har fået fire sure smileyer på samme dato
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/sushimania.jpg
 Foto: PR. Sushimania

I den forbindelse har SE og HØR forsøgt at få en kommentar fra ejer Karam Ali Ayad. Det er ikke lykkes, men der er derimod kommet et skriftligt svar fra Jesper L. Jensen, der er udtaler sig på vegne af Sushimania.

’Det er meget beklageligt at modtage en sur smiley og fire på en gang er ikke godt nok! Det er vores mål, at vi som kæde altid skal have bedst opnåelige smiley,’ skriver han.

Dropper 100 procent bæredygtig branding

En af Fødevarestyrelsens anmærkninger på alle fire kontrolrapporter var, at ikke alt fisk, som restauranter serverede, var bæredygtigt.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/sushi_sur_pix.jpg

Fire af de helt kedelige smileys på stribe til Sushimania. Foto: Fødevarestyrelsen.

Og det selvom Sushimania ellers brandede sig på at servere 100 procent bæredygtig fisk.

I en mail til Sushimania har SE og HØR spurgt, hvorfor kæden ikke har haft bæredygtig fisk i restauranterne, når de brander sig på at servere det.

Den branding har kæden nu lavet om.

Det skriver Jesper L. Jensen i mailen, hvor han fortæller, at det er coronasituationen, der gør, at Sushimania-restauranterne ikke kunne leve op til brandingen.

’Tunen er igen bæredygtig, men vi har valgt at droppe ordet 100 procent bæredygtig, da vi er i en tid, hvor tingene er vendt på hovedet i hele verden, og vi kan risikere, vores leverandør ikke kan skaffe alt bæredygtig i perioder, som det er sket her.’

SE og HØR kunne også fortælle, at Sushimania har ændret brandingen på kædens hjemmeside, så det heller ikke fremgår, at der udelukkende bruges bæredygtig fisk – kun i nogle restauranter.

Her skriver de også, at der i restauranterne ved Aarhus Bruuns Galleri, Aarhus Risskov, Aarhus Viby, Esbjerg, Randers, Silkeborg, Skanderborg, Skive og Viborg er leveringsproblemer, og der derfor ikke bruges 100 procent bæredygtig fisk.

Artiklen fortæstter under faktaboksen...

her gik det galt

De fire gange sure smileyer faldt 2. februar til disse afdelinger af Sushimania.

Kolding: Kunderne loves bæredygtig fisk, men forretning kan ikke dokumentere, at man faktisk har indkøbt denne form for råvarer. Der er også problemer med egenkontrollen og kontrollen med holdbarheden på optøet fisk. Læs hele rapporten her.

Risskov: Det er anden gang i træk, at butikken her får en sur smiley. Som i Kolding er der problemer med kontrollen af optøet fisk, ligesom man ikke kan dokumentere, at varerne er bæredygtige. Læs hele rapporten her.

Skanderborg: Igen kan man ikke dokumentere, at der bruges bæredygtig fisk. Kunderne mødes ellers af både skilte og ansatte med påklædning i butikken, hvor der loves bæredygtige råvarer – altid. Læs hele rapporten her

Randers: Fjerde og sidste sted kunne rejseholdet konstatere det samme: Kunderne loves bæredygtig fisk, men får det ikke. Kontrollen med fødevarerne er også stærkt mangelfuld. Læs hele rapporten her.

Der gik mange ting galt

Jesper L. Jensen fortæller, at den 2. februar, hvor Fødevarestyrelsens rejsehold besøgte de fire restauranter i Risskov ved Aarhus, Kolding, Skanderborg og Randers, var en dag med mange uheld.

’Den pågældende dag gik der desværre mange ting galt. Det må ikke ske, men det gjorde der. Vores køkkenmedhjælper skulle i henhold til vagtplan møde kl. 8.30 i Randers, hvor også Fødevarestyrelsen var mødt og klar.’

’Køkkenmedarbejderen mødte først kl. 10.15, hvor vi normalt åbner butikken klokken 10.00. Han var allerede meget sent på den og Fødevarestyrelsen var sikkert "meget trætte" af at vente,’ skriver Jesper L. Jensen.

Rejseholdet anmærkede ved restauranten i Randers, at der stod omkring 30 kilo ris på et bord i restauranten, som blev skønnet til at være farlig fødevare.

’Der bliver i den stressede situation med to medarbejdere fra Fødevarestyrelsen på skulderen, desværre truffet nogle forkerte valg af køkkenmedarbejderen blandt andet omkring ris, hvilket Sushimania naturligvis skal beklage.’

’Der bliver kogt ris hver dag og sælges inden maks. 8 timer, som vi gør i alle vores butikker og denne vejledning er selvfølgelig den rigtige instruks, og det er den måde, vi gør tingene på i Sushimania,’ står der i mailen til SE og HØR.

Jesper L. Jensen slutter mailen af med at fortælle, Sushimania altid har fået glade smileyer i kontrolrapporterne, og de arbejder på at få dem tilbage.

’Vi har i alle rapporter haft styr på rengøring og hygiene. Vi har altid haft glade smileyer i mange år, men vi er hellere ikke perfekte, og der arbejder mennesker i vores butikker. Vi må bare være bedre til at kontrollere vores butikker, og vi glæder os til at få vores glade smiley igen snart.’

Sushimania har 17 restauranter, der alle ligger i Jylland. Fire af dem har nu en kedelig sur smiley på kontrolrapporten.

TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til frederik@sh.dk

Sponsoreret indhold