Nyheder25. januar 2023

"Ex on the beach" nomineret til prisen, ingen vil have

Den norske pris "Årets guldbarbie" uddeles til den medie- eller reklameaktør, der får ungdommen til at få det dårligst. "Ex on the beach" er en af de nominerede
"Ex on the beach Norge" – sæson tre.
"Ex on the beach Norge" – sæson tre.
 Foto: Discovery Networks Danmark

Tøjgiganten Zara. Tandblegningsmidlet Prowhitening. Og realityprogrammet "Ex on the beach".

Det er de tre nominerede til prisen "Årets guldbarbie" – og vinderen er den, der via reklamer får de unge til at få det allerdårligst med sig selv.

Det skriver Min Mote.

Bag prisen, som der næppe er nogen, der har lyst til at vinde, står Red Barnets ungdomsorganisation "Press" i Norge. "Årets guldbarbie" er organisationens måde at udstille den måde, hvorpå reklamebranchen forsøger at profilere på at udsætte unge mennesker for kropspress.

Målet er at opnå en politisk forandring på området.

– Vi kræver, at forbrugertilsynet får udvidet myndighed til at slå hårdere ned på skadelige reklamer rettet mod børn og unge, siger Isaac Elstad Røssnes, der er leder af "Press".

Derfor er "Ex on the beach" nomineret

Sådan lyder begrundelsen fra Red Barnets ungdomsorganisation "Press":

– "Ex on the Beach Norge" er nomineret for seksualiseringen af deltagerne og måden, dette markedsføres til et ungt publikum. Markedsføringen præges af krop og sex – noget som afspejles i programmet. Tidligere deltagere har også følt et sexpres fra andre deltagere, uden at produktionen har grebet ind. Aldersgrænsen for programmet er 14 år. Serien rettes dermed ukritisk til et ungt publikum og bidrager til en øget seksualisering i mediebilledet."

Hos Warner Bros. Discovery, der står bag "Ex on the beach", er man uenig i nomineringen.

– Prisen, programmet er nomineret til nu, er ikke en pris, vi ønsker os, siger Hanne McBride, der er kommunikationsdirektør i Warner Bros. Discovery.

Hun mener, at det arbejde, "Press" laver, er vigtigt, og hun er også glad for, at der er unge, der siger fra. Det har blandt andet fået hende til at overveje, om der fremover skal være færre bryster i reklamerne for "Ex on the beach".

– Vi er ikke enige i alle præmisserne, der ligger til grund for nominationen, men laver vi en ny sæson, så tager vi inputtene fra "Press" med os.

Sidst år var det tøjkæden Brandy Melville, der vandt "Året guldbarbie".

Sponsoreret indhold