Nyheder3. april 2018

Ekspert gennemhuller Madsens forklaring

Ubådseksperten Ditte Dyreborg udfordrede Peter Madsens forklaring om Kim Walls dødsårsag
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/21.2985323.jpg
 Foto: All Over

Peter Madsen har haft en dårlig formiddag i Københavns Byret tirsdag, hvor han står tiltalt for drab på den svenske journalist Kim Wall i tidsrummet den 10. til den 11. august sidste år.

Peter Madsen har flere gange i forløbet skiftet forklaringer omkring hændelsesforløbet i ubåden UC3 Nautilus.

Hvad angår dødsårsagen landede han i et politiforhør til sidst på en forklaring om, at Kim Wall døde nede i ubåden på grund af forgiftning med udstødningsgasser, mens Peter Madsen opholdt sig i tårnet.

Men den forklaring blev noget gennemhullet, da ekspertvidnet Ditte Dyreborg, der er ekspert i ubåde, vidnede i dag.

Hun indledte med at beskrive UC3 Nautilus som en 'sæbekasseubåd'.

Det var specialanklager, Jakob Buch-Jepsen, der først udspurgte Ditte Dyreborg.

Hun har undersøgt ubåden to gange, efter at den er kommet på land.

- Jeg havde blandt andet en gasmåler med ned. Apparatet hylede, så det konstaterede, at der var tilstedeværelse af gasarter, fortalte Dyreborg, der dog formoder at giftgasserne var brint fra ubådens batterier.

I forbindelse med, at Peter Madsen ændrerde forklaring fra at Kim Madsen døde ved at have fået en tung luge i hovedet til at hun døde af kulilteforgiftning, foretog Dyreborg nye målinger i ubåden.

Ditte Dyreborg konstaterede, at de ikke kunne finde nogle tegn på forgiftning i ubåden. - Man ville have fundet gaspartikler i luften, sagde Ditte Dyreborg. Jakob Buch-Jepsen læser nu op fra rapporten, som Ditte Dyreborg har udfærdiget. "I tilfælde af at udstødningsrøret er blokeret, vil motorerne stoppe. Det vurderes, at selv om drænventilen er åben, vil dieselmotoren måske kunne starte, men ikke fortsætte kørsel", lyder det i rapporten. Der står også, at der ikke er fundet fejl på ventilerne, som formentlig ville være fundet, hvis udstødingen var stoppet til og motoreren havde kørt Ditte Dyreborg forklarer, at man ikke ville dø af udstødningsgasserne i ubåden. Og hvis der kommer gasser ind, vil der dannes en meget høj temperatur. - Så at Kim Wall har været lukket inde og er død af udstødningsgasser?, siger Jakob Buch-Jepsen. - Jeg tror ikke på det, svarer Ditte Dyreborg Anklageren læser igen op fra rapporten. "Det vurderes, at hvis der dannes et så stort undertryk, ville dieselmotoren stå af." Der står ligeledes at filtrene ville sværtes til, og det ville have været tydeligt at se ved efterfølgende undersøgelser af ubåden Der er ikke konstateret hverken kulilte, kuldioxid eller andre giftige gasser i luften Nautilus. I rapporten står der også, at hvis man bliver forgiftet af kulilte fra en udstødning, vil man også blive forgiftet af kuldioxid. Hvis man indånder kuldioxid, vil kroppen forsøge at banke ilt rundt i blodet, og det vil resultere i, at hudens overflade bliver rød. Hvis der ikke er spor efter det på huden, har der ikke været indåndet kuldioxid.

Sponsoreret indhold