Nyheder18. august 2023

Efter historier om mentalt fravær: Nu afviser gymnasium

Eleverne skal være aktive i timerne – eller bliver de noteret for fravær, forlød det ellers
Den skærpede linje skyldes, at for mange lærere har oplevet situationer, hvor eleverne har været mentalt fraværende fra undervisningen (arkivfoto).
Den skærpede linje skyldes, at for mange lærere har oplevet situationer, hvor eleverne har været mentalt fraværende fra undervisningen (arkivfoto).
 Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Himmelev Gymnasium ved Roskilde afviser, at justeringer i gymnasiets retningslinjer betyder, at gymnasiets elever nu risikerer at få fravær, hvis de ikke deltager aktivt i undervisningen.

Det skriver gymnasiet i en pressemeddelelse fredag.

Pressemeddelelsen kommer, efter at TV 2 Kosmopol torsdag aften fortalte, at eleverne kunne få fravær for ikke at deltage aktivt i timerne på baggrund af situationer, hvor elever har været mentalt fraværende i undervisningen.

Johnny Vinkel understreger over for Ritzau, at der intet er skrevet ind i retningslinjerne omkring mentalt fravær.

- Vi har bare præciseret i vores studieordning, at vi forventer, at eleverne efter bedste evne arbejder med de faglige opgaver i undervisningen.

Konkret står der i gymnasiets studie- og ordensregler, at skolen forventer, "at man efter bedste evne træner sig selv i at bringe sin viden og/eller nysgerrighed i spil ved eksempelvis at sige noget i undervisningen eller fremlægge for andre."

- Hypotetisk set kan man godt få fravær, hvis man ikke er aktiv. Men det vil først ske, hvis eleven ikke følger lærerens henstilling om at deltage i det faglige arbejde. Det kan jeg slet ikke forestille mig vil ske, siger Johnny Vinkel.

I et debatindlæg i Berlingske tidligere på ugen var 19 rektorer på gymnasier og tilsvarende ungdomsuddannelser ude at advare mod, at de unge påvirkes negativt af det nuværende uddannelsessystem.

- Der er flere unge, der mistrives og er slaver af ydre og indre forventninger, lød det blandt andet fra rektorerne.

Johnny Vinkel mener ikke, at justeringerne af retningslinjerne vil påvirke eleverne negativt.

- Vi har en forventning om, at eleverne deltager efter bedste evne, men det er klart, at man kan have en dårlig dag og være presset.

- Men vi prøver så at gå i dialog omkring at etablere sammenhænge, hvor de kan folde sig ud fagligt. Det er ok, at man nogle dage bare følger med i undervisningen og ikke er så aktiv, siger han.

Sponsoreret indhold