Dine penge29. september 2023 (opd. 5. september 2024)

Dansk fabrik har ingen ordrer: Nu skal du betale

Et politisk flertal ønsker at bevare elementfabrikken ved Femern-byggeriet. Men ingen ved, hvad den reelt skal bruges til
Der er ikke meget at flage for uden kunder. Og regningen for at holde den ordreløse fabrik i gang, som ender hos skatteyderne, er der ingen, som kender størrelsen på.
Der er ikke meget at flage for uden kunder. Og regningen for at holde den ordreløse fabrik i gang, som ender hos skatteyderne, er der ingen, der kender størrelsen på.
 Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Netop nu kører produktionen af tunnelelementerne til Femern-forbindelsen på højtryk inde i fabrikken ved Rødbyhavn.

Sådan skal det fortsætte frem til slutningen af 2027, hvor man regner med at have støbt alle elementerne til forbindelsen. Herefter var det meningen, at fabrikken skulle rives ned igen. Nu ønsker et politisk flertal dog at bevare fabrikken til fremtidige statslige infrastrukturprojekter, skriver TV2 ØST.

Lovforslaget har netop været sendt i høring, og det ventes, at politikerne på Christiansborg skal stemme om bevarelsen af fabrikken inden årsskiftet.

Men politikerne har ikke det nødvendige grundlag til at træffe beslutningen, lyder kritikken fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh. For politikerne er ikke blevet oplyst om, hvad det vil koste at bevare fabrikken.

- Man har brug for at vide, hvad den økonomiske konsekvens er. Det er jo ligesom at tage på ferie, og først bagefter finde ud af, hvad det kostede, man er jo nødt til på forhånd at vide, om man har råd til det, fastslår Per Nikolaj Bukh.

I lovforslaget nævnes det, at fabrikken for eksempel vil kunne bruges til en havnetunnel ved København, en Kattegatforbindelse, energiøer, betonfundamenter til store havvindmølleprojekter eller sænketunneler i andre lande ved Østersøen.

Projekterne er dog stadig på tegnebrættet og endnu ikke politisk besluttet.

Samtidig er det kommet frem, at fabrikken ikke kan bruges til at bygge en ny tunnel under Femern Sund (farvandet mellem øen Femern og det tyske fastland, red.), da vandet i Femern Sund er for lavt til at sejle elementerne ind fra Rødbyhavn.

Derfor er det stadig uvist, præcis hvad fabrikken skal bruges til.

Sponsoreret indhold