
Dansk advarsel: Lad være med at købe Dacia Bigster

LÆS OGSÅ: Dansk tv-vært involveret i voldsom bilulykke
Bilproducenten Dacia falder igen igennem i den nyeste sikkerhedstest fra Euro NCAP.
Den nye SUV, Bigster, må nemlig nøjes med sølle tre stjerner – og bekræfter dermed, at lavprismærket stadig ikke prioriterer sikkerheden.
Testen viser ifølge FDM, at Bigster mangler helt grundlæggende udstyr som en airbag mellem forsæderne og en effektiv nødbremse.
Ifølge FDM er det langt fra acceptabelt for en bil, der lanceres i 2025.
- Bigster har ganske vist en del andre sikkerhedssystemer, men testen viser, at de desværre ikke virker rigtig godt, siger FDM’s biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse om resultatet.
I blandt andet 2022 dumpede firmaet ligeledes Euro NCAP-testen med et brag. Dengang fik både Dacia Jogger og elbilen Dacia Spring kun én sølle stjerne, mens Dacia Sandero måtte nøjes med to.

I skarp kontrast til Dacia står Årets Bil i Danmark 2025, Kia EV3. Den får fem stjerner – dog kun med en ekstra sikkerhedspakke.
Uden pakken daler vurderingen til fire stjerner. Og det er en detalje, der ifølge FDM bør få den danske importør til at reagere prompte og gøre sikkerhedspakken til standard.
Også her er der dog små ridser i lakken: airbaggen i rattet puster sig ikke tilstrækkeligt op, og bagsædets hovedstøtte beskytter ikke ordentligt mod piskesmæld, lyder det i testen.

SUV’er og elbiler bliver tungere – og farligere
De fleste biler i testen er store SUV’er, mange af dem eldrevne, og vægten er stigende. I gennemsnit vejer bilerne nu 100 kilo mere end for få år siden. Det får konsekvenser, især når de møder mindre biler i en kollision.
Audi Q5 og VW Tayron klarer sig fremragende, når det gælder beskyttelse af bilens egne passagerer – men de er blandt de mest “aggressive” biler over for andre trafikanter i en ulykke.
- En god kollisionssikkerhed handler i dag ikke kun om dem, som sidder i bilen, men i lige så høj grad om, hvad der sker med de øvrige medtrafikanter, forklarer Søren W. Rasmussen fra FDM.
Peugeot 3008, Peugeot 5008 og Opel Grandland er også med i testen og teknisk identiske – og de deler derfor også skæbne med fire stjerner.
Fælles for dem er fraværet af et vigtigt kamera, der overvåger førerens opmærksomhed, samt manglen på en central airbag, der skal forhindre passagerer i at støde sammen ved sidekollisioner.
- Vi ved, at det udstyr er på vej, men det ærgrer, at producenterne endnu ikke er klar med det, siger Søren W. Rasmussen fra FDM.
Samme kritik gælder også den elektriske Renault 4, der scorer fire stjerner som variant af Renault 5 – og som heller ikke har fået implementeret den centrale airbag.
Så mange stjerner får bilerne i Euro NCAP-test
Audi A5 PHEV (2024) – får 5 stjerner
Audi Q5 – får 5 stjerner
Kia EV3 (med sikkerhedspakke) – får 5 stjerner
MG S5 – får 5 stjerner
Tesla Model 3 – får 5 stjerner
Toyota C-HR PHEV (2024) – får 5 stjerner
Voyah Courage – får 5 stjerner
VW Tayron – får 5 stjerner
VW Transporter – får 5 stjerner
Ford Tourneo – får 4 stjerner
Kia EV3 – får 4 stjerner
Opel Grandland – får 4 stjerner
Peugeot 3008 – får 4 stjerner
Peugeot 5008 – får 4 stjerner
Renault 4 (2024) – får 4 stjerner
Dacia Bigster (2024) – får 3 stjerner
Kilde: FDM
