Dine penge8 timer siden

Dansk advarsel: Lad være med at købe Dacia Bigster

Scorer kun tre stjerner i ny Euro NCAP-test – og modellen får nu voldsom kritik af FDM
Dacia Bigster må nøjes med tre stjerner i Euro NCAP-testen – endnu et bevis på, at mærket fortsat kun leverer basal sikkerhed, mener FDM, som derfor fraråder modellen.
Dacia Bigster må nøjes med tre stjerner i Euro NCAP-testen – endnu et bevis på, at mærket fortsat kun leverer basal sikkerhed, mener FDM, som derfor fraråder modellen.
 Foto: FDM/Euro NCAP

LÆS OGSÅ: Dansk tv-vært involveret i voldsom bilulykke

Bilproducenten Dacia falder igen igennem i den nyeste sikkerhedstest fra Euro NCAP.

Den nye SUV, Bigster, må nemlig nøjes med sølle tre stjerner – og bekræfter dermed, at lavprismærket stadig ikke prioriterer sikkerheden.

Testen viser ifølge FDM, at Bigster mangler helt grundlæggende udstyr som en airbag mellem forsæderne og en effektiv nødbremse.

Ifølge FDM er det langt fra acceptabelt for en bil, der lanceres i 2025.

- Bigster har ganske vist en del andre sikkerhedssystemer, men testen viser, at de desværre ikke virker rigtig godt, siger FDM’s biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse om resultatet.

I blandt andet 2022 dumpede firmaet ligeledes Euro NCAP-testen med et brag. Dengang fik både Dacia Jogger og elbilen Dacia Spring kun én sølle stjerne, mens Dacia Sandero måtte nøjes med to.

Kia EV3 blev Årets Bil i Danmark 2025 og scorer topkarakter med fem stjerner – men kun med en ekstra sikkerhedspakke. FDM opfordrer nu importøren til at gøre pakken standard i Danmark.
Kia EV3 blev Årets Bil i Danmark 2025 og scorer topkarakter med fem stjerner – men kun med en ekstra sikkerhedspakke. FDM opfordrer nu importøren til at gøre pakken standard i Danmark.
 Foto: FDM/Euro NCAP

I skarp kontrast til Dacia står Årets Bil i Danmark 2025, Kia EV3. Den får fem stjerner – dog kun med en ekstra sikkerhedspakke.

Uden pakken daler vurderingen til fire stjerner. Og det er en detalje, der ifølge FDM bør få den danske importør til at reagere prompte og gøre sikkerhedspakken til standard.

Også her er der dog små ridser i lakken: airbaggen i rattet puster sig ikke tilstrækkeligt op, og bagsædets hovedstøtte beskytter ikke ordentligt mod piskesmæld, lyder det i testen.

Renault 4 er tilbage som elbil og deler teknik med Renault 5 – og desværre også de samme sikkerhedssvagheder. Med fraværet af en central airbag må den nøjes med fire stjerner i Euro NCAP-testen.
Renault 4 er tilbage som elbil og deler teknik med Renault 5 – og desværre også de samme sikkerhedssvagheder. Med fraværet af en central airbag må den nøjes med fire stjerner i Euro NCAP-testen.
 Foto: FDM/Euro NCAP

SUV’er og elbiler bliver tungere – og farligere

De fleste biler i testen er store SUV’er, mange af dem eldrevne, og vægten er stigende. I gennemsnit vejer bilerne nu 100 kilo mere end for få år siden. Det får konsekvenser, især når de møder mindre biler i en kollision.

Audi Q5 og VW Tayron klarer sig fremragende, når det gælder beskyttelse af bilens egne passagerer – men de er blandt de mest “aggressive” biler over for andre trafikanter i en ulykke.

- En god kollisionssikkerhed handler i dag ikke kun om dem, som sidder i bilen, men i lige så høj grad om, hvad der sker med de øvrige medtrafikanter, forklarer Søren W. Rasmussen fra FDM.

Peugeot 3008, Peugeot 5008 og Opel Grandland er også med i testen og teknisk identiske – og de deler derfor også skæbne med fire stjerner.

Fælles for dem er fraværet af et vigtigt kamera, der overvåger førerens opmærksomhed, samt manglen på en central airbag, der skal forhindre passagerer i at støde sammen ved sidekollisioner.

- Vi ved, at det udstyr er på vej, men det ærgrer, at producenterne endnu ikke er klar med det, siger Søren W. Rasmussen fra FDM.

Samme kritik gælder også den elektriske Renault 4, der scorer fire stjerner som variant af Renault 5 – og som heller ikke har fået implementeret den centrale airbag.

Så mange stjerner får bilerne i Euro NCAP-test

Audi A5 PHEV (2024) – får 5 stjerner

Audi Q5 – får 5 stjerner

Kia EV3 (med sikkerhedspakke) – får 5 stjerner

MG S5 – får 5 stjerner

Tesla Model 3 – får 5 stjerner

Toyota C-HR PHEV (2024) – får 5 stjerner

Voyah Courage – får 5 stjerner

VW Tayron – får 5 stjerner

VW Transporter – får 5 stjerner

Ford Tourneo – får 4 stjerner

Kia EV3 – får 4 stjerner

Opel Grandland – får 4 stjerner

Peugeot 3008 – får 4 stjerner

Peugeot 5008 – får 4 stjerner

Renault 4 (2024) – får 4 stjerner

Dacia Bigster (2024) – får 3 stjerner

Kilde: FDM

Sponsoreret indhold