Dine penge12 timer siden (opd. 11 timer siden)

Andel Energi får kritik: "Glemte" vigtig information

Energigigant får kritik for uklare prisoplysninger – kunder blev ikke tydeligt informeret om svingende tillæg

Elselskabet Andel Energi har ikke præsenteret et pristillæg til kunderne tydeligt og klart nok.

Det konkluderer Forbrugerombudsmanden, der har indskærpet vildledningsforbuddet og oplysningspligten over for elselskabet.

- Forbrugerne skal vide, hvad det koster at få leveret el fra elselskaberne, lyder det fra forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.

Helt konkret er der tale om et såkaldt omkostningstillæg for handels- og kreditomkostninger i elprisen.

Tillægget var på Andel Energis hjemmeside oplyst som 0,52 øre per kilowatt. Ifølge Forbrugerombudsmanden var det ikke oplyst klart nok på hjemmesiden, at der er tale om et variabelt tillæg, der kan ændre sig fra måned til måned.

Andel Energi oplyser i et skriftligt svar, at det ikke er muligt, at der er kunder, der har betalt en højere pris, end hvad der har været kommunikeret på hjemmesiden.

Det skyldes, at tillægget de seneste fem måneder har ligget stabilt på 0,52 øre.

Kommerciel direktør i elselskabet, Josefine Walter, siger, at Andel Energi har fulgt myndighedernes anvisninger og opdateret hjemmesiden.

- Men det er paradoksalt at få offentlig kritik for en sag, der handler om så små beløb, og som ikke er gået ud over nogen, lyder det fra hende.

Forbrugerombudsmanden forventer at påbegynde forhandlinger om retningslinjer for prisoplysninger på elområdet "snart", fremgår det af pressemeddelelsen.

Det har til formål at gøre oplysninger om elpriser mere gennemsigtige og lettere at sammenligne for forbrugerne.

Forbrugerombudsmanden mener, at der er et klart behov for retningslinjer i elbranchen.

Retningslinjer, som illustrerer og præciserer lovgivningens krav til, hvordan "elprisen og dens bestanddele skal oplyses til forbrugerne", lyder det i meddelelsen.

Sponsoreret indhold