Nyheder30. marts 2022

Derfor skal du forny dit rejsekort

Har du haft dit rejsekort i fem år, skal det fornys, og det er uanset, om det fungerer eller ej. Samtidig skal du også betale for at få et nyt
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/fj_20_fbk.jpg
 Foto: Martin Silz/Aller Media DK

I år får tusindvis af rejsende en mail i deres indbakke med besked om, at de skal have nyt rejsekort.

Det skyldes, at kortet er ved at være fem år gammelt, og det derfor er tid til et nyt. I hvert fald ifølge selskabet bag det blå og hvide kort, Rejsekort & Rejseplan A/S.

- Jo ældre og mere slidt et rejsekort bliver, jo større er risikoen for, at der vil opstå reduceret funktionsdygtighed til gene for kunderne, som i værste fald vil kunne risikere ikke at kunne tjekke deres rejsekort ind og starte rejsen, siger Jens Willars, der er kundedirektør i Rejsekort & Rejseplan A/S, til SE og HØR.

Det kan dog undre, at det er nødvendigt med et nyt rejsekort, hvis det gamle stadig fungerer optimalt efter fem år, og kun er lidt slidt i udseendet.

Også fordi det koster kunderne et gebyr og bøvlet med at sætte penge ind på det nye kort.

- Det er en teknisk vurdering af, hvad der er af levetid på sådan et kort.

- Efter fem år er der en stigende risiko for, at kortene går i udu, lyder det fra kundedirektøren.

Udløbsdato på kortet

Hos Passagerpulsen, der hører under forbrugerorganisationen Forbrugerrådet Tænk, har man i årenes løb fået en del henvendelser på, at rejsekortet pludselig udløber, hvilket kommer bag på mange forbrugere.

- Når de får en mail, er der en risiko for, at de ikke ser den. Den er måske røget i spam eller noget lignende.

- Og så står de og skal tjekke ind, og så virker det ikke, fortæller projektchef hos Passagerpulsen Lars Wiinblad til SE og HØR.

Organisationen har derfor aftalt med Rejsekort & Rejseplan A/S, at forbrugerne skal have besked på andre måder end i en mail.

- Vi har været i dialog om at få trykt en udløbsdato på kortet, som den nye generation af rejsekort nu får, siger Lars Wiinblad.

Sidste år skulle cirka 160.000 rejsekort erstattes, og i år forventer kundedirektør Jens Willars fra Rejsekort & Rejseplan A/S, at tallet ligger på omtrent det samme. Det er derfor et stort antal plastikkort, der både skal produceres og smides ud, hvilket i sidste ende forringer bæredygtigheden og påvirker klimaet.

- Der er ingen tvivl om, at det skal holdes for øje, om det giver mening, men lige nu er vores vurdering, at et rejsekort holder fem år, siger han.

Gebyr på 50 kroner

Ikke nok med at man som forbruger bliver tvunget til at bestille et nyt rejsekort, oveni det kommer der også et gebyr på 50 kroner. I 2018 var der ellers et flertal i Folketinget, der ville have gebyret afskaffet.

- Vi fik også bevilliget penge til en støtteordning for at få startet hele rejsekortprojektet, og her var det gratis, men støtteordningen ophørte på et tidspunkt, forklarer Jens Willars.

Udover gebyret bliver saldoen fra det gamle kort tilbagebetalt til ens konto. Man skal derfor indsætte penge på det nye rejsekort.

Både gebyret og den tilbagebetalte saldo er man hos Passagerpulsen noget forundret over.

- Det må kunne gøres smartere. For eksempel ligesom med dankort hvor man får tilsendt et nyt hævekort gratis, så ville man slippe for, at det gamle rejsekort skal lukkes, og pengene overføres til ens nemkonto. Det ville gøre det meget nemmere for passagererne, siger Lars Wiinblad

Sponsoreret indhold