Nyheder17. maj 2016

Danske filmnavne skal lokkes hjem igen

Det går godt for de danske filmmagere, der er efterspurgte ude i verden. Men det er også problematisk.
https://imgix.seoghoer.dk/media/e262652abccf4a898c2bf91909c6c18a.jpg
 Foto: All Over Press

Susanne Bier har instrueret spionserien "Natportieren", der er baseret på engelske John Le Carrés roman, Janus Metz skal i gang med filmatiseringen "Björn vs. McEnroe" med amerikanske Shia LaBeouf i hovedrollen, og i Hollywood har Anders Thomas Jensen og Nikolaj Arcel scoret et Stephen King-projekt.

Det går godt for danske filmmagere i udlandet - og vi hører om det hele tiden. Men der er også en bagside af medaljen. For når de store, danske talenter laver film i udlandet, så mangler de i Danmark.

Lone Scherfig har ikke lavet en film på dansk siden 2007, Niels Arden Oplev instruerede godt nok "Kapgang" i 2014, men nyder ellers godt af en karriere som instruktør på forskellige amerikanske tv-serier, hvor han flere gange har lavet pilotafsnit.

Og med en Oscar-nominering i bagagen, står de internationale tilbud i kø til instruktøren og manuskriptforfatteren Tobias Lindholm, der fik hele verdens opmærksomhed med "Krigen". Spørgsmålet er, hvornår vi får ham at se igen med en danskproduceret film.

Og det kan være problematisk, mener Henrik Bo Nielsen, der er direktør i Dansk Filminstitut.

- Når jeg kigger ned over premierekalenderen, så mangler der et par store, solide dramaer. Og det er der to årsager til. Den ene er, at det er svært at finansiere film i øjeblikket, siger han.

- Den anden del af forklaringen er, at dansk talent er enormt efterspurgt. Vi har nogle navne, hvor vi godt kan se, at der lige går et år eller to længere, mellem de laver danske film, fordi de er optaget af for eksempel at skrive og filme amerikanske tv-serier, siger han.

Man kan ikke bebrejde de danske instruktører, at de gerne vil prøve det af. Det ved Henrik Bo Nielsen også godt. Men det talent vi har udviklet her hjemme, skulle også gerne komme dansk film til gode.

- Sætter jeg blikket frem mod den næste filmaftale, så bliver en af diskussionerne om den talentmængde, vi har udviklet og i den grad også investeret i. Hvor meget af den låner vi ud ad gangen til den store verden? Og hvordan sikrer vi, at det er attraktivt nok at lave film i Danmark?, spørger Henrik Bo Nielsen.

[node:aller-related-content]

Han glæder sig over, at Nicolas Winding Refn, der er udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes med sin nye film "The Neon Demon", har valgt at lave den med en stor portion dansk støtte og kunstneriske kræfter.

- Det er jo glædeligt, at Refn, i stedet for bare at sidde i Hollywood og lave en eller anden amerikansk kæmpeproduktion, stadig afkoder, at vi her kan sikre kunstneren en bedre kontrol over sin film, og at de derfor kan lave en langt mere personlig film, end de ellers ville have muligheden for, siger han.

Det er én af de ting, vi kan lokke med i Danmark. Her har instruktøren langt større frihed, og i de fleste tilfælde "final cut", hvilket de danske filmmagere ikke altid har på udenlandske produktioner.

- Indtil videre har vi jo været så privilegerede, at alle er kommet hjem igen, men vi begynder også at se et større og større mellemrum. Vi skal jo kunne retfærdiggøre det fodaftryk, vi sætter i en dansk kontekst, og det skal vi også kunne de næste 10 år. Det kommer vi til at tale rigtig meget om, siger han.

Sponsoreret indhold