Cykelfirmaet Mate Bike går i rekonstruktion

Bestyrelsen i det gældsplagede og stærkt tabsgivende Mate Bike har anmodet Skifteretten om at komme i rekonstruktion. Det bekræfter bestyrelsesformand Anders Kaasgaard over for KapitalWatch.
Processen skal redde den danskstiftede elcykel-virksomhed, der engang var en af de hurtigst voksende startup-selskaber herhjemme, fra at gå konkurs.
Hvis rekonstruktionen skal lykkes med Skifterettens accept, betyder det, at kreditorerne i Mate, hvor de to største er Eifo (tidl. Vækstfonden) og Nykredit, skal eftergive deres gæld helt eller delvis. Mate Bike har i dag en samlet gæld på tæt ved 10 mio. dollars, ca. 70 mio. kr.
Samtidig må investorerne, anført af venturefonden Nordic Eye og en fransk fond som de to største i ejerkredsen blandt de i alt omkring 40 aktionærer, formentlig erkende, at deres investeringer er tabt. Alene Nordic Eye investerede i 2022 8 mio. euro, svarende til 60 mio. kr.
”Vi har talt med de største investorer og de største kreditorer, og vi er ret optimistiske på, at vi kan lave en plan, som dels kan sikre de arbejdspladser, vi har, og sikre Mate fremadrettet, så vi kan få det her fantastiske cykelbrand ud i hele verden. Det er det positive, men jeg må også bare sige, at det er en kedelig situation at stå i både som selskab og som investor. Det er ikke, hvad nogen drømmer om,” siger bestyrelsesformand siden august i år, Anders Kaasgaard, der også er adm. direktør i Nordic Eye.
Bestyrelsen i Mate har samtidig kørt en ny adm. direktør i stilling og hentede for to måneder siden Janus Chr. Fjeldborg ind som ny topchef. Han har flere års erfaring fra forskellige startups, større internationale virksomheder og som finansiel oprydder, og han har erstattet amerikanske Thomas Vulliez, der kom til i 2022.
Mate Bike har stort set ikke tjent penge og leveret overskud, siden søskendeparret Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michel stiftede firmaet med de foldbare elcykler i 2016. De er ikke længere aktive i forretningen, men er fortsat aktionærer.
Aldrig tidligere i selskabets levetid har underskuddet været så stort som i 2022, hvor vurderingen fra den uafhængige revisor var, at der ikke var nogen realistisk mulighed for at skaffe finansiering til fortsat drift med tilbagebetaling af lån i takt med, de forfalder.
Driftsselskabet Mate Bike International kom ud af 2022 med et underskud på godt 90 mio. kr., mens ejerselskaberne Mate Mothership og Mate World tabte henholdsvis 84,3 og 115 mio. kr. Ved udgangen af 2022 var egenkapitalen i Mate Bike International negativ med 143 mio. kr.