Nyheder25. september 2008

Chok TV

Sandhedens time på TV3 bliver et hit. Den første udsendelse trak en halv million seere - og dét på en aften, hvor der samtidig blev sendt Champions
Over 400.000 danskere kiggede med, da Lars Hjortshøj stillede intime spørgmål til aftenens deltager
Over 400.000 danskere kiggede med, da Lars Hjortshøj stillede intime spørgmål til aftenens deltager
 Foto: Henrik Ohsten/TV3

Sandhedens time på TV3 bliver et hit. Den første udsendelse trak en halv million seere - og dét på en aften, hvor der samtidig blev sendt Champions League-fodbold med AaB. Tro mig: Der er lagt op til en gedigen seersucces i de kommende måneder.

Opskriften er, hvad der for længst er blevet døbt "chok-TV". Betegnelsen er opfundet af de evigt bekymrede medier, der reagerer helt
rituelt med lige dele fordømmelse og fascination, hver eneste gang TV for alvor kan få folk op af stolene.
Tag nu Berlingske Tidende, der svinger sig op og taler om "kynisk og grådigt TV".

Jeg gætter på, at TV3 lever fint med kritikken. Faktisk er sammenhængen den, at jo mere smagsdommerne skælder ud, desto flere seere strømmer der til.
I øvrigt er Berlingske Tidendes udfald med "Sandhedens time" udtryk for den sædvanlige omgang barne-pigementalitet på andres vegne.
For det første: Ingen er tvunget til at se udsendelsen - heller ikke Berlingske Tidendes anmelder.

For det andet: Det gør danskerne alligevel. Af den simple årsag, at udsendelsen er elementært spændende og underholdende.
Og endelig for det tredje: Alle deltagerne har frivilligt sagt ja til at medvirke. De kender på forhånd præmisserne; ved, at udsendelsen handler om, at de på den ene side har mulighed for at vinde et stort pengebeløb - mod på den anden side at krænge deres privatliv ud for seerne.

Personligt fatter jeg ikke, at folk gider deltage i den slags. Men det gør de altså. Og det er edderbrodereme underholdende.

Sponsoreret indhold