Nyheder10. april 2024

Brug af influencere i Kims-reklame får kritik

Orkla får kritik for brug af influenter med børn som målgruppe til chips-reklame. Reklame har nu aldersfilter
Morten Münster er blandt andet en af de influencere, der har været med i denne omgang af chips battle.
Morten Münster er blandt andet en af de influencere, der har været med i denne omgang af chips battle.
 Foto: Gregers Overvad

Orkla burde ikke have brugt influencere med målgrupper under 13 år i reklamer for Kims-chips uden at have taget visse forholdsregler.

Sådan lyder det fra Forum for Fødevarereklamer, som er et frivilligt samarbejde mellem aktører i fødevarebranchen og mediebranchen.

Forum for Fødevarereklamer har specifikt forholdt sig til Orklas brug af influencerne Morten Münster og Jas og Mika efter en klage fra Forbrugerrådet Tænk.

I Forum for Fødevarereklamers fælles kodeks lyder det blandt andet, at der ikke må markedsføres fødevarer med højt indhold af sukker, fedt eller salt i medier, hvor målgruppen er børn.

Det vurderes, at Morten Münster og Jas og Mika appellerer til børn, og at de som influencere derfor må betragtes som et medie, der delvist henvender sig til børn.

– Hvis man, som Orkla, vælger at anvende et medie, der også i høj grad appellerer til børn under 13 år, må det samtidigt kræves, at der er effektive foranstaltninger, der kan forhindre, at brugerne under 13 år eksponeres for den pågældende markedsføring, lyder det i afgørelsen.

Efter at Forbrugerrådet Tænk i slutningen af februar klagede over chips-reklamerne, indførte Orkla aldersbegrænsninger på influenternes indhold på blandt andet Facebook og Instagram.

Morten Münster og Jas og Mika har deltaget i Kims Chips Battle, hvor en række influencere laver hver deres version af Kims chips.

Annoncører bruger i stigende grad influencere i deres markedsføring, påpeger Forum for Fødevarereklamer.

Denne form for markedsføring er ikke tydeligt beskrevet i det nuværende kodeks. Det vil derfor blive undersøgt i en planlagt revision, om der skal laves retningslinjer for brug af sociale medier i markedsføring, lyder det.

I den kommende periode vil Forum for Fødevarereklamer desuden have særligt fokus på sociale medier og annoncørers brug af influenter.

Sponsoreret indhold