Nyheder8. november 2022

Blå blok brugte dobbelt så mange millioner på Facebook-annoncer som rød blok

Et samlet overblik over partiernes udgifter til Facebook- og Instagram-annoncer viser, at blå blok under valgkampen brugte dobbelt så mange millioner kroner, som rød blok gjorde
For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

Mens vi venter mere eller mindre spændt på at finde ud af, hvordan Danmarks kommende regering bliver sat sammen, har vi dykket ned i et imponerende datasæt om partiernes og politikernes brug af reklamepenge.

For udover fakta som at Konservative har brugt flest annoncekroner på Facebook og Instagram, har Politiskannoncering fundet frem til, at blå blok under valgkampen smed dobbelt så mange penge efter de sociale mediers moder, META, som rød blok gjorde.

Samlet set har de blå partier brugt 13.412.560 kroner på at markedsføre sig på Facebook og Instagram, mens rød blok har brugt cirka halvdelen af det beløb, nemlig 6.208.592 kroner.

Konservative har rekorden for størst forbrug på METAS platforme med hele 3.807.449 kroner, mens Frie Grønne er det parti, der har spenderet mindst. 44.858 kroner blev det til.

Det røde parti, der har brugt flest annoncekroner er ikke overraskende Socialdemokratiet, der dog ligger en million under Konservative med et forbrug på 2.711.456 kroner.

Du kan se hele overblikket på Politiskannoncering.dk.

Søren Papes parti brugte under valgkampen en million mere på Facebook-annoncer end Mette Frederiksens.
Søren Papes parti brugte under valgkampen en million mere på Facebook-annoncer end Mette Frederiksens.
 Foto: Mathias Svold, Fabian Bimmer, Ritzau Scanpix

Sponsoreret indhold