Nyheder23. marts 2022

Bendtner-reklame får kritik

Online-spilleudbyderen Comeon! får kritik får brugen af Nicklas Bendtner i reklamer
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/copy_of_20190904_jsu2729.jpg
 Foto: Jesper Sunesen

Spillefirmaet Comeon!, der i 2021 havde Nicklas Bendtner som frontfigur, får nu kritik får deres reklamer med selv samme tidligere fodboldspiller.

Det er Spilreklamenævnet, der kritiserer online-spiludbyderens brug af Nicklas Bendtners navn og billeder.

Det oplyser nævnet på dets hjemmeside. (link fjernet)

Bendtner indgik 2021 et samarbejde med spillefirmaet, og det er i forbindelse med samarbejdet, at Comeon! får kritik får brugen af billeder af Bendtner samt hans navn.

Helt præcist kritiserer Spilreklamenævnet Comeon! for at overtræde ”adfærdskodeksets pkt. 8.2 om anvendelse af personer, der af spilleren kan opfattes som ”autoriteter”, der har særlig indsigt i spillet.”

Det er blandt andet et opslag på spilleudbyderens Facebook-profil, der har fået nævnet til at reagere.

”Er du også EM-klar ligesom Bendtner? Klik her for at få dine EM-underdrenge,” stod der i opslaget.

Spilreklamenævnet skriver, at teksten var fulgt af et billede, hvor Nicklas Bendtner viser kanten af sine underbukser, der bærer spilleudbyderens navn.

”Det er Nævnets opfattelse, at Nicklas Bendtner må anses for at være en alment kendt person, som gennem sin fodboldkarriere, og den succes, som han har opnået her, særligt appellerer til unge/yngre mennesker, og at Nicklas Bendtner således i hvert fald for denne persongruppe kan opfattes som en autoritet, der har særlig indsigt i spillet,” skriver Spilreklamenævnet som begrundelse for overtrædelsen af Adfærdskodeksets pkt. 8.2.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/120613121041-1319x2037ma.jpg
 Foto: Michael Probst/AP/Ritzau Scanpix

Det er ikke første gang, at Nicklas Bendtners samarbejde med en online-spiludbyder får opmærksomhed. I 2012 fejrede han en scoring ved EM med hængerøv og underbukser med bettingfirmaet "Paddy Power" på. Foto: Michael Probst/AP/Ritzau Scanpix

Comeon! anmodede ifølge Spilreklamenævnet, at sagen blev lagt ned, da de ikke er indtrådt adfærdskodekset ”og derfor ikke er bundet af dette, samt at den pågældende markedsføring er i overensstemmelse med dansk spillelovgivning, og at påstande om det modsatte er grundløse.”

Desuden ophørte Comeon!’s samarbejde med Nicklas Bendtner 31. december 2021.

Spilreklamenævnet kunne 10. marts konstatere, at der stadig lå opslag på Comeon!’s Facebook-side, hvor der blev anvendt billedet af Nicklas Bendtner.

Det er ikke første gang Nicklas Bendtners samarbejde med en online-spilleudbyder kommer i modvind.

Under EM i Ukraine og Polen løftede Bendtner op i trøjen, hvor den tidligere angribers hængerøv afslørede kanten af hans underbukser med teksten "Paddy Power", som er et irsk bettingfirma.

Et stunt Bendtner fik omkring 1,8 millioner kroner for af Paddy Power og kostede ham en bøde af UEFA på 750.000 kroner.

Sponsoreret indhold