Nyheder25. maj 2022

Bank advarer: Svindlere laver ”Rigmor”-finten

Usædvanlig mange ældre borgere, der hedder Rigmor, får opkald fra folk med onde intentioner
Ét navn går igen i mange svindelsager blandt ældre for tiden
Ét navn går igen i mange svindelsager blandt ældre for tiden
 Foto: Colourbox

Danmark oplever et stort antal forsøg på bedrageri for tiden. Særligt går svindlere efter de ældre, som bliver lokket til at give private oplysninger.

Det skriver internetbanken Bank Norwegian i en pressemeddelelse.

Alene den sidste måneds tid har banken registreret mere end 25 svindelsager.

- Heldigvis har vores afdeling for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet opfanget flere af svindelforsøgene.

- Ved at gå ud med denne advarsel ønsker vi at bidrage til mere viden om denne form for bedrageri og gøre vores kunder mere bevidste om den, siger Melita ringvold, der re presseansvarlig i banken.

Laver "Rigmor"-finten

I alle sagerne er fremgangsmåden den samme for svindlere.

Ældre borgere bliver ringet op og narret til at give deres NemID-nøgler. Svindlerne udnytter overgangen til MitID, som de påstår at de vil hjælpe med.

Pas derfor ekstra på, over for opkald fra personer, der påstår, de er fra Digitalsstyrelsen.

I tretten af sagerne går ét navn endda igen.

- Vi opdagede, at navnet ”Rigmor” gik igen i mange af sagerne, enten som personens eget navn eller mellemnavn eller som vedkommendes ægtefælle.

- Bare i den første uge af maj opdagede vi tretten ”Rigmor”-sager, og senere har vi set flere navne, som kunne tyde på, at vedkommende er oppe i alderen, siger Emilie Pedersen fra Bank Norwegians afdeling for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet.

Aldrig giv personlige oplysninger væk

Banken anbefaler, at man aldrig giver fortrolige oplysninger over telefon eller e-mail.

I de fleste af svindeltilfælde lugter mange af dem, som er udsat for svindlen, hurtigt lunten. Nogle gange er det desværre for sent, selv om man er hurtig til at spærre sit NemID.

Et kreditkort er nemlig ofte hurtig blevet oprettet, og tilknyttet digitale betalingstjenester, der kan tages i brug med det samme.

- Beløbene i de her sager varierer fra nogle få tusinde kroner til ganske store beløb. Vi advarer kraftigt mod, at folk videregiver deres personlige oplysninger, brugernavne og adgangskoder til andre, siger Emilie Pedersen.

Undgå bedrageri

- Videregiv aldrig fortrolige personlige oplysninger over telefon eller e-mail

- Oplys aldrig dine personlige login-oplysninger eller koder til andre

- Banker og offentlige myndigheder vil aldrig bede dig udlevere dine adgangskoder

- Digitaliseringsstyrelsen kontakter dig via Digital Post, hvis der er noget du skal gøre – aldrig på telefon

- Kontakt din bank med det samme, hvis du har mistanke om bedrageri

- Hvis skaden er sket, skal du spærre dit NemID og politianmelde sagen

- Kontakt MitID support for at sikre, at dit NemID ikke er brugt til at oprette MitID.

Kilde: Bank Norwegian

Sponsoreret indhold