NyhederI går (opd. I går)

Avis: Øresundsbroen har verdens højeste billetpris

En enkeltrejsepris på 510 danske kroner sikrer ifølge en svensk avis Øsresundsbroen titlen som verdens dyreste bro
Der skal mange penge op af lommen, hvis man vil køre på Øresundsbroen.
Der skal mange penge op af lommen, hvis man vil køre på Øresundsbroen.
 Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Øresundsbroen markerer for tiden 25-års jubilæum med et nyligt afholdt broløb og en større fejring på vej 1. juli.

Men onsdag har den fået en titel, som næppe vil blive mødt med stor begejstring.

Den svenske avis Sydsvenskan har gennemgået verdens broer og kombinerede brotunneler - og ingen af dem er ifølge mediet dyrere at køre over end den i alt 16 kilometer lange forbindelse mellem Amager og Skåne.

Prisen for en enkeltrejse på 510 danske kroner for en personbil gør således Øresundsbroen til den klart dyreste, skriver mediet.

Også hvis man anskaffer sig abonnementet Øresund Go, er broafgiften ifølge Sydsvenskan den dyreste i verden på de første fem ture. Cirka 80 procent har ifølge avisen rabat i form af Go eller pendlerkort.

På andenpladsen over de dyreste broer i bil kommer dobbeltbroerne mellem Kobe og Naruto i Japan, Confederation Bridge i Canada er treer og på fjerdepladsen er Storebæltsbroen mellem Fyn og Sjælland.

Linus Eriksson, der er administrerende direktør for driftsselskabet Øresundsbron, forklarer de høje priser med, at det er brugerne, der betaler for broen.

- Vi har ikke brugt en eneste skattekrone for at betale for denne bro. Og indtil videre har vi stadig en gæld at betale tilbage, siger Eriksson.

Øresundsbroen blev etableret med en anlægssum på 14,8 milliarder kroner i 1990-priser via den såkaldte statsgarantimodel. Lånene betales tilbage af brugere på anlæggene.

Eriksson henviser også til aftalen mellem Sverige og Danmark om at bygge broen som forklaring på priserne. Heri står, at broens priser skal tage udgangspunkt i færgetakster mellem Helsingør og Helsingborg.

Ifølge Sund & Bælt udgør tilbagebetalingstiden højst 50 år fra åbningen i 2000, og dermed vil Øresundsbron og landanlæggene på både dansk og svensk side være tilbagebetalt senest i 2050.

Sydsvenskan beskriver, at det har brugt værktøjet ChatGPT Deep Research til at slå afgifter op for alle broer og kombinerede brotunneler verden over. Herefter har mediet gennemgået de 100 længste broer i verden og alle broafgifter i Europa.

Det er sket med udgangspunkt i den normale pris for en enkelttur i personbil uden rabat. For de ti dyreste broer har mediet tjekket den aktuelle pris og valutakurs 9. juni 2025.

Sponsoreret indhold