Nyheder9. april 2024 (opd. 9. april 2024)

Afsløring: Facebook tjener millioner på svindelannoncer

Kendte danskere misbruges i annoncer, som Facebook er særdeles dårlige til at fjerne - nu afslører faktatjekmediet TjekDet, at der er millioner i gevinst til Facebook, når det sociale netværk ingenting gør
For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.
Kong Frederiks ansigt misbrugt i internetsvindel.
 Facebook

LÆS OGSÅ: Kong Frederik udsat for internetsvindel

En ny rapport fra faktatjekmediet TjekDet afslører nu, hvordan de sociale medier Facebook og Instagram, ejet af Meta, har tjent millioner på at være platform for svindelannoncer.

Og vel at mærke på annoncer der misbruger kendte danskere som lokkemad.

Undersøgelsen, som er udført i samarbejde med marketingbureauerne Opvækst og Obsidian, har analyseret 9000 svindelannoncer, hvor tv-værten Anders Lund Madsen var endt som ufrivillig frontfigur.

Og vurderingen er, at Meta har indkasseret næsten fire millioner kroner fra disse annoncer, og det er kun toppen af isbjerget.

Med 49 kendte danskere involveret, og svindelannoncer spredt over flere lande, kan det samlede beløb Meta tjener på denne type svindel være astronomisk.

- Det kan nemt blive et trecifret millionbeløb, hvis vi kigger globalt på det.

- Det viser noget om omfanget af svindelen. Det er en stor og veldrevet forretning, vurderer Peter Kruse, der er cybersikkerhedsekspert.

Metas politiske chef i Norden, Martin Ruby, forsvarer virksomheden ved at påpege, at de fjerner tusindvis af svindelannoncer, og at svindlerne konstant udvikler nye metoder til at omgå systemerne.

"De penge, svindlerne betaler for annoncerne, ville vi meget gerne være fri for."

Sådan ser det falske opslag ud, som giver indtryk af at være en ægte artikel.
Sådan ser det falske opslag ud, som giver indtryk af at være en ægte artikel.
 Skærmdump fra Facebook

"De står på ingen måde mål med den dårlige omtale, vores platforme får som resultat. Kunne vi fjerne svindlen helt og med det samme, så gjorde vi det meget gerne, men det er sværere, end man skulle tro selv for store platforme som os”, skriver Martin Ruby i et svar om kritikken.

TjekDet har spurgt, hvorfor annoncer, som Facebook-brugere anmelder, ikke bliver fjernet, og hvorfor brugerne får at vide, at annoncerne ikke overtræder Facebooks annonceringsregler.

Det har Meta ikke svaret på.

Sponsoreret indhold