Et nyt dansk socialt medie med navnet Meningspunktet har tirsdag lukket de digitale porte op for befolkningen.
Det siger Tue Oxenvad, der er medstifter af Meningspunktet, til Ritzau.
Det har inden åbningsdagen været muligt at tilmelde sig det nye medie på forhånd. Det har omtrent 2000 danskere allerede gjort. 5000 andre brugere er på venteliste til mediet.
Konceptet bag Meningspunktet er, at indholdet på mediet skal tage udgangspunkt i brugernes lokalområde. På platformen kan brugere interagere med offentlige myndigheder, virksomheder, organisationer og borgere i lokalområdet.
- Når du logger ind, så gemmer vi din kommune og dit fulde navn. Det er det, der betyder, at vi kan parre dig med det, der sker i dit lokalområde. Både meninger, jobopslag og gode tilbud, siger Tue Oxenvad.
At oprette sig som bruger kræver verificering med MitID, hvorefter man kan logge ind uden yderligere brug af det digitale ID. Der vil ikke være mulighed for at oprette sig som anonym bruger på Meningspunktet.
Tanken bag et nyt dansk socialt medie fik Tue Oxenvad tilbage i 2011 - blandt andet som et resultat af hans skepsis for, hvordan Facebook opererede.
- Allerede i 2011 kunne jeg se, at Facebook brugte vores data til at sælge til andre virksomheder. De ville gerne bruge fastholdelsesalgoritmer, så vi kan blive længere på deres platform, så annoncørerne kan få value for money, siger Tue Oxenvad med henvisning til annoncørers indtægter fra kliks på reklamer via sociale medier.
Meningspunktet vil ikke operere med uønskede reklamer, som brugerne ikke aktivt har tilvalgt. Derudover vil mediet ikke benytte sig af salg af brugernes data eller betalte abonnementer for borgerne. Til gengæld skal virksomheder, kommuner og institutioner betale for at anvende det sociale medie.
For at sikre uafhængighed fra amerikansk IT-infrastruktur samt at brugernes data ikke kan misbruges, bliver dataene opbevaret på Danmarks Tekniske Universitets (DTU) supercomputer "Computerrome".
- DTU har brugt de sidste ti år på at bygge en infrastruktur med nådesløs digital suverænitet, og det betyder, at ingen - heller ikke Trump - kan snage i borgernes data, siger Tue Oxenvad.
Flere kommuner har i løbet af de seneste måneder givet udtryk for, at de ønsker at fravælge Microsoft som techleverandør, da de ikke ønsker at være afhængige af ydelser, som den amerikanske præsident, Donald Trump, potentielt vil kunne nedlægge.
De brugere, som mediet allerede har fået, er opnået uden at have brugt penge på markedsføring, fortæller Tue Oxenvad.