Nyheder16. juni 2023 (opd. 16. juni 2023)

6-årige Alia kan ikke komme i skole: – Det er hjerteskærende

Alia har et sjældent syndrom og bliver kastet rundt mellem kommune og region – nu frygter forældrene for datterens fremtid
Camilla Hansen og Ali Pashaei forstår ikke, hvorfor deres 6-årige datter ikke kan få et skoletilbud.
Camilla Hansen og Ali Pashaei forstår ikke, hvorfor deres 6-årige datter ikke kan få et skoletilbud.
 Foto: Jesper Sunesen

TIP OS: Har dit barn også problemer med at få et skoletilbud? Del din viden i en mail til journalisten på saad@sh.dk

Tiden er ikke let for Camilla Hansen og Ali Pashaei.

Deres 6-årige datter har et sjældent syndrom ved navn CLCN4, hvilket består af en svær mental retardering og autisme.

Alia lider også af diagnosen PICA, der giver trang til at spise ting uden næringsstoffer som sand, træ, sten og plastik.

I øjeblikket går Alia i specialbørnehave og har særlig støtte i form af fuld overvågning. Efter sommerferien skal hun begynde i skole, men Lyngby-Taarbæk Kommune har ikke noget skoletilbud til den lille pige.

– Det er hjerteskærende. At vores datter ikke har et skoletilbud, når det er undervisningspligt i Danmark. Vi ser vores dyrebareste lille pige med potentielle for udvikling, men hun har behov for de rigtige rammer.

– Børn med handicap bliver hver dag tabt på gulvet af den ene eller anden årsag, og nu er vi i samme statistik, fortæller Alias mor, Camillia Hansen, til SE og HØR.

Camilla Hansen og Ali Pashaei forstår ikke, hvorfor deres 6-årige datter ikke kan få et skoletilbud.
Camilla Hansen og Ali Pashaei forstår ikke, hvorfor deres 6-årige datter ikke kan få et skoletilbud.
 Foto: Jesper Sunesen

Et stort problem

At der ikke bliver fundet de rigtige skoletilbud til børn med handicap, kommer som ingen overraskelse hos Danske Handicaporganisationer (DH).

– Det er ikke noget nyt, for vi hører tit om det. Det er et større problem, end man lige forestiller sig, for det kan ende med, at disse børn og unge til sidst står uden en uddannelse, lyder ordene fra DH-formand Thorkild Olesen.

– Hvem har ansvaret for disse børn og unge?

– Det er kommunen, der har en forpligtelse til at finde en løsning. Men hvis regionen ikke engang kan løse problemet, så er der jo ikke nogen på landsplan, der ved, hvor man skal finde en løsning, afslutter Thorkild Olesen.

Ifølge Lyngby-Taarbæk Kommune skyldes det manglende skoletilbud Alias sjældne syndrom, og derfor har den konservative borgmester Sofia Osmani bedt Region Hovedstaden om at finde et skoletilbud.

– Det her er en både ulykkelig og urimelig situation for familien. Udforingen er, at vi som kommune ikke har et tilbud stående, der på en god måde kan rumme et barn med en så unik og sjælden problematik.

– Vi har nemlig hverken andre børn i kommunen, der matcher eller de rette faglige kompetencer. I sådanne sager har vi brug for, at regionen eller staten varetager den faglige del af opgaven, fortæller Sofia Osmani til SE og HØR.

Camilla Hansen håber fortsat på, at lille Alia kan få det rette skoletilbud.
Camilla Hansen håber fortsat på, at lille Alia kan få det rette skoletilbud.
 Foto: Jesper Sunesen

Regionen: Vi har en venteliste

Region Hovedstaden driver en specialskole ved navn Geelsgårdskolen i Virum.

Skolen tilbyder skolegang og fritidstilbud fra 0. til 10. klasse til elever med fysiske- og multiple funktionsnedsættelser, døvblindhed, ADHD eller autismespektrumforstyrrelser.

Alia blev i første omgang tilbudt en plads på Geelsgårdskolen, men specialskolen valgte efterfølgende at trække i land.

Det skyldtes ifølge skolen, at de havde "fejlbedømt støttebehovet".

Region Hovedstaden oplyser, at de ikke kan udtale sig i personsager. I stedet fortæller regionen om, hvordan børnene bliver valgt til specialskolen.

– Geelsgårdskolens visitationsudvalg vurderer, om eleven vil passe til målgruppen, og dette afklares altid først ved besøg i elevens nuværende institution. Herefter udfærdiges kontrakter, som sendes til underskrift i kommunen, lyder ordene fra regionen.

Ifølge Region Hovedstaden tilbyder, at Geelsgårdskolen tilbyder opskrivning på venteliste, hvis der ikke er ledige pladser. Specialskolen har i det forgangne år oplevet et stærkt øget antal henvendelser fra kommunerne.

Sponsoreret indhold