Nyheder13. juli 2024 (opd. 5. september 2024)

20.000 danskere i problemer under ferien: Deres 4G-internet virker ikke

TDC har siden fredag eftermiddag arbejdet på at løse problem med kunder, der ikke kan bruge 4G i udlandet

Omkring 15 procent af TDC's kunder oplever problemer med at bruge 4G-roaming på deres telefoner i udlandet. Problemet opstod fredag og er lørdag eftermiddag endnu ikke løst.

Det fortæller Christian Fröhlich, der er presseansvarlig hos TDC Net.

- Problemet berører 4G-data og ikke telefoni, og omkring 15 procent af vores roamende kunder er ramt. Der er ikke et mønster i, hvilke kunder der er ramt.

- Vi arbejder intensivt på at løse problemet og håber at have en løsning snart, siger han.

Det er omkring 20.000 af TDC's 130.000 roamende kunder, der er ramt.

4G-roaming er, når man bruger et netværk, der ikke tilhører ens 4G-udbyder, til at tilgå internettet via 4G.

TDC kender ikke den egentlige årsag til problemet, men det er hos en af selskabets roaming-partnere, at det er opstået. Der arbejdes derfor nu på en midlertidig løsning, som kommer rundt om problemet.

- Vi har desværre ingen tidshorisont for, hvornår problemet vil være løst, siger Christian Fröhlich.

Tidligere lørdag lød det fra TDC, at man kunne prøve at skifte til 5G, hvis man er i et område, hvor 5G er tilgængeligt, og hvis man har en 5G-kompatibel enhed.

Det viser sig dog ikke at løse problemet, da de fleste udenlandske 5G-netværk bruger 4G-netværket som "enabler". Det vil derfor i de fleste tilfælde ikke virke.

Det ser ikke ud til at være specifikke lande, der er ramt af problemet.

Sponsoreret indhold