Annonce
Nyheder9 timer siden (opd. 6 timer siden)

Hak i tuden til SAS: Får millionbøde

Luftfartsselskabet SAS får en bøde på en million kroner i en sag om selskabets kommunikation vedrørende aflysninger under den første coronanedlukning
Annonce

Luftfartsselskabet SAS får en bøde på en million kroner i en sag om selskabets kommunikation til kunder under den første coronanedlukning.

Dommen er faldet mandag ved Københavns Byret.

Det er Forbrugerombudsmanden, som har politianmeldt SAS for vildledning og ført sagen.

Forbrugerombudsmanden havde krævet en bøde på 1,5 millioner kroner til SAS.

Sagen handler om en række enslydende mails, som SAS sendte til sine kunder i foråret 2020 under den første coronanedlukning. I alt modtog 18.201 kunder mailen.

I mailen blev kunderne informeret om forskellige valgmuligheder i forbindelse med en kommende afgang.

Flere kunder fik det indtryk af mailen, at deres afgang var aflyst, og bad derfor om at få pengene tilbage.

Annonce

Men da de fik penge tilbage, var det kun en brøkdel af rejsens pris.

Det skyldtes ifølge SAS, at afgangene ikke var blevet aflyst. Derfor blev det betragtet som om, at kunderne selv aflyste deres rejse og dermed kun havde krav på at få skatter og afgifter refunderet.

Mandag giver byretten Forbrugerombudsmanden ret i, at kommunikationen var vildledende.

Annonce

- Mailens sprogbrug og struktur er klart egnet til at give modtageren det indtryk, at den pågældendes flyrejse er aflyst, skriver retten i et domsresumé.

Under sagen har SAS i retten forklaret, at hensigten var at vejlede kunderne om deres muligheder, såfremt de ikke ønskede at gennemføre rejsen - uagtet at selskabet ikke havde aflyst den.

- At det var formålet, er imidlertid ikke afspejlet i mailens indhold, skriver Københavns Byret i resuméet.

Annonce

I alt valgte 901 forbrugere ifølge SAS at aflyse deres afgang efter at have modtaget mailen. En del af disse forbrugere havde en dyrere billettype og kunne dermed have fået refunderet hele rejsens pris.

SAS har i løbet af sagen nægtet sig skyldig og forklaret, at man gav kunderne bedre vilkår, end de havde krav på.

Kunderne kunne nemlig både vælge at ombooke deres rejse uden et gebyr eller få en værdikupon på rejsens værdi til senere brug.

Annonce

I løbet af sagen har tre SAS-kunder været indkaldt som vidner.

De tre mænd har hver især forklaret, at de forstod mailen som en aflysning og derfor var overbeviste om, at de havde ret til at få deres penge tilbage.

- Jeg bliver på intet tidspunkt gjort opmærksom på, at SAS faktisk ikke har annulleret rejsen endnu. Jeg synes, at de fik mig til at annullere den, forklarede en mand, som skulle have været til Bologna med sin kone og en gruppe venner i foråret 2020.

Annonce

Under sagen er det kommet frem, at en del af kunderne siden har fået den fulde billetpris tilbage.

SAS kom ud af 2020 med et underskud på omkring 6,7 milliarder kroner.

Siden har selskabet været igennem en konkursbeskyttelsesproces i USA og er blevet taget af børsen. I dag er selskabet ejet af luftfartsselskabet Air France-KLM, den danske stat, Castlelake og Lind Invest.

Annonce

Sponsoreret indhold