Nyheder7 timer siden

Kæden bag Netto meldt til politiet: Snød kunderne

I reklamer på sociale medier og i aviser kunne kunderne læse, hvordan Nettos "ØGO"-varer var de fjerde mest bæredygtige i Danmark. Men det passede ikke
Netto er kommet i problemer, efter at kæden bag butikkerne er blevet meldt til politiet for falsk markedsføring.
Netto er kommet i problemer, efter at kæden bag butikkerne er blevet meldt til politiet for falsk markedsføring.
 Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Hvis danske dagligvarebutikker reklamerer med, at deres produkter er skånsomme overfor miljøet, skal kunderne kunne stole på det.

Men det har ikke været tilfældet hos Netto med deres "ØGO"-produkter.

Det slår Forbrugerombudsmanden fast i en ny pressemeddelelse, og derfor har myndighederne også valgt at skride til drastiske skridt og har meldt kæden bag Netto, Salling Group, til politiet.

"Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group for i Nettos opslag på sociale medier og i en tilbudsmail fra Netto+ at skrive ”ØGO indtager igen 4. pladsen blandt Danmarks mest bæredygtige brands, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.

Problemet var bare, at den undersøgelse, som konkluderede, at Nettos "ØGO"-varer var de fjerde mest bæredygtige, ikke handlede om hvor klimaaftryk og belastning på miljøet fra produktet.

Kåringen var i stedet baseret på en undersøgelse, som den private virksomhed SB Insight stod bag, og handlede udelukkende om, hvilke varer kunderne regnede med var bæredygtige.

"Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres, siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.

"Der er i markedsføringsretlig sammenhæng en meget væsentlig forskel på, om en virksomheds produkter er bæredygtige eller af forbrugerne bliver opfattet som bæredygtige, lyder det videre.

Ifølge myndighederne har reklamerne været egnet til at få kunder til at smide varer fra Nettos "ØGO"-serie i kurven, fordi de har troet på, at produkterne var bæredygtige.

Men det er altså ikke dokumenteret ifølge Forbrugerombudsmanden. Derfor er politiet nu blevet involveret i sagen.

Det sker formelt, fordi Salling Group ifølge myndighederne har brudt markedsføringsloven og har vildledt klimabevidste kunder med reklamerne.

Da Forbrugerombudsmanden i første omgang gjorde Salling Group opmærksom på, at reklamerne var misvisende og ikke passede, blev de fjernet fra Nettos platforme med det samme.

Sponsoreret indhold